Porsche 928 är en på många sätt missförstådd bil. Den skulle ersätta den klassiska 911:an och erbjuda bättre GT-egenskaper, mer traditionell kördynamik och ökat raffinemang, men trots att den levererade på i stort sett alla designmål lyckades den aldrig att peta sitt svansmotor-försedda syskon från tronen. Den senaste tiden har uppskattningen för märkets första renodlade GT-bil emellertid växt sig allt starkare, och som ett tecken på det lanserar franska Nardone Automotive nu en Porsche 928 restomod.

Som grund för sin skapelse använder fransmännen sig av en 928 S4, som förses med en V8 uppskrämd från 320 till 400 hästar parad med en 6-växlad manuell låda. För att hålla ekipaget på vägen monterar man även omarbetad fjädring med aktiva stötdämpare, uppgraderade bromsar och adaptiv servostyrning.

Utöver de mekaniska uppgraderingarna ger man även karossen en ordentlig omarbetning. Alla paneler byts till kolfiber, med bredare skärmar som huserar nya, biffiga 18-tumsfälgar. Man justerar även allt från strålkastare till sidospeglar och stötfångare för att ge ett mer retromodernistiskt intryck. Inredningen kläs i läder och alcantara, med en mittkonsol i borstad aluminium, och 928:ans klassiska instrumenthus som justeras tillsammans med ratten plockas bort till fördel till ett mer minimalistiskt alternativ.

480 000 euro vill Nardone Automotive ha för sin Porsche 928 restomod, men då tillkommer både moms och själva donatorbilen. Det betyder att priset skattat och klart landar på över 6,5 miljoner kronor. Initialt planerar man att bygga 8 stycken Launch Edition-bilar med leveransstart under 2024.

Redaktör. Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör bland annat en Saab V4 från 1974 och en Fiat 500 från 1971.