SUV:ar blir allt mer populära för var dag som går, och har under den senaste tiden till och med börjat ta över marknaden för chaufförkörda lyxbilar. I stället för att välja en stor, lång sedan är det således allt populärare att skeppas runt i påkostade lång hjulbas-versioner av SUV:ar som Range Rover eller Mercedes GLS, och nu ger sig Bentley in i leken med nya Bentayga Extended Wheelbase.

Enkelt förklarat handlar det om en vanlig Bentayga med 18 cm längre hjulbas, och hela förlängningen är till baksätets fördel. Fokus ligger på lyx snarare än praktikalitet, och det 7-sitsiga alternativet från vanliga Bentayga har således slopats till fördel för något man kallar ett “Airline”-baksäte.

Detta sägs vara ett av de mest avancerade baksätena på marknaden, med 22-vägsstolar och ryggstöd som kan lutas 40 grader bakåt. Sätena analyserar dessutom konstant hur passagerarna sitter och justerar temperatur och sittposition löpande för att uppnå ultimat komfort.

Layoutmässigt kan man välja mellan 5, 4+1 eller 4 säten, och väljer man det 4-sitsiga alternativet får man en stor mittkonsol med plats för bland annat en champagnekyl. Komforten späs på ytterligare av eluppvärmda armstöd bak och självstängande dörrar, och för att den 5,3 meter långa bilen ska vara hanterbar i stan är Extended Wheelbase-versionen den första Bentaygan som begåvats med fyrhjulsstyrning.

Under huven finner vi samma 4,0-liters V8:a på 550 hästar som i vanliga Bentayga, och 0–100 avverkas på 4,6 sekunder medan toppfarten ligger på 290 km/h. Med största sannolikhet kommer fler drivlinor att lanseras framöver.

Bentley Bentayga Extended Wheelbase kommer till marknaden framåt slutet av året. Vad den kommer att kosta är ännu ej känt, men räkna med en prislapp på en bra bit norr om 3 miljoner.

Redaktör. Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör bland annat en Saab V4 från 1974 och en Fiat 500 från 1971.