Inte ens den mest exklusiva skräddarsydda kostym man kan tänka sig kommer i närheten av det här. Ferrari SP48 Unica är det allra senaste från Ferraris Special Projects-avdelning, som tillverkar helt unika bilmodeller åt märkets allra mest trogna kunder.

Processen från idé till färdig bil brukar ta ungefär tolv månader, och man tar sig an max tre projekt per år. Många faktorer påverkar beslutet om vem som ska erbjudas en bil av detta slag. Ferrari tittar inte bara på hur många modeller kunden redan har i sin samling, utan också hur sannolikt det är att bilen ska komma till användning i stället för att bara samla damm i något garage.

Som ett tränat öga kan se på bilderna ovan är Ferrari SP48 Unica baserad på F8 Tributo. Det betyder att den har en turboladdad V8 mellan kupén och bakaxeln, som skjuter på med sina dryga 700 hästkrafter. Det är huvudsakligen på karossfronten som detta specialbygge skiljer sig från ursprungsbilen.

Den förändring som är svårast att missa är bristen på bakruta. Beställaren har antagligen sett och inspirerats av 70-talsfilmen The Gumball Rally, där Raúl Juliás figur perfekt sätter ord på italiensk trafikfilosofi genom att säga, “The first rule of Italian driving: what’s behind me is not important.”

Bakifrån ser bilen nästan ut att vara inspirerad av äldre Le Mans-prototyper. I synnerhet i och med att dess ovansida pryds av något som närmast kan beskrivas som en fartrand, beståendes av ömsom karossveck, ömsom svart mönster.

Mönstret som delvis utgör fartranden är inspirerat av bilens luftintag, som alla består av sexkantiga hål som gradvis intensifieras mot respektive luftintags mitt. För denna exotiska formgivning har vi 3D-printing att tacka.

Mönstret går förresten igen även på insidan. Interiören, som till formen är identisk med den i en F8 Tributo, är nämligen klädd i alcantara som perforerats med hjälp av laser för att hålen ska bli just sexkantiga. Skräddarsytt var det!

För den som drömmer om att en vacker dag få erbjudandet om att designa sin egen SP-modell är det hög tid att sätta en Blocket-bevakning på den här sökningen! Det kan också vara en god idé att inleda lite relationsarbete med banken.

Här kan ni ta del av de Ferrari-tester vi har utfört hittills!

En av redaktionens italofiler, som anser att bilar som enbart är praktiska också är onödiga. Kör, eller rättare sagt har, en Lancia Flavia Berlina från 1963. Det är redaktionens äldsta bil.