När man nämner saker som mittmonterad V10, fyrhjulsdrift och styling likt ett dörrstopp leds tankarna direkt till Lamborghini Huracán. En bil vars för- och efternamn är “sticka ut”. Lamborghini har i alla tider producerat bilar som lätt hamnar strax över sängen i varenda tonårsrum. 

Det började med traktorer och har sedan dess blivit ikoniska maskiner med V12 och V10 likaså. Prestanda- och off-road-förmåga kombineras i modeller som LM002 och Urus, och utgör yttligare en aspekt till biltillverkaren. Lamborghini gör sällan vad andra tror, eller förväntar sig. De senaste galenskaperna från Sant’Agata Bolognese kommer i formen av Lamborghini Sterrato, en Huracán EVO i rally-format.

Modellen Sterrato (vilket betyder grusväg på italiano) har existerat som koncept sedan 2019, men en sportbil med samma markfrigång som en tax förväntades inte produceras med rally-färdigheter. Nu har den däremot blivit påkommen i en miljö högst olik Nürburgring, nämligen i skogen, för att inte nämna snön. 

Porsche avslöjades när de testade en 911 i vad som liknar safariutförande och marknaden finns sannerligen då mottagandet var allt utom negativt. Alla bilgalna mellanchefer som kör Volvo V90 Cross Country har nu goda skäl att göra plats för ännu en kärra. Modeller som dessa platsar utan tvivel på den svenska marknaden där årstiderna är det främsta hindret för entusiaster. Oddsen att Huracán Sterrato produceras har nu höjts markant och det ska vi vara glada för.

Bilen behåller det ovannämnda receptet för en Huracán EVO, men adderar ljusramper, markfrigång och rallypuckar. Den nya modellen förväntas täckas av under den senare delen av 2022. Bara tanken av en Huracán GT3 och Sterrato på samma plattform känns fel, men det är trots allt det Lamborghini gör bäst. Om bilderna och konceptbilen är något att gå på, kan Sterrato vara bland det sjukaste Lamborghini har gett sig in på. 

Nyaste tillskottet till redaktionen och även den yngsta. Anser att GT-bilar är överlägsna alla andra och rattar i nuläget en första generationens Audi TT till vardags.