Bilar har sedan Henry Ford introducerade Model T för mer än 100 år sedan haft en prominent roll i samhället. Tiotusentals modeller har designats och producerats med egna karaktärsdrag vilka gör dem unika. Det kanske mest irrelevanta eller exceptionella draget, beroende om du identifierar dig med fotbollsmorsor eller bilentusiaster likt oss, är ljudet.

Samhället närmar sig var dag Greta Thunbergs vision om en värld där människan och isbjörnen lever i symbios. Dagens politiker kör dessvärre inte Alfa Romeo Quadrifoglio, utan blir fraktade i diesel-Mercor. Ett karaktärsfullt ljud har därmed ingen betydelse för dem. Bilmarknaden har på sistone fyllts av partikelfilter, katalysatorer och ljuddämpare (för att inte nämna elmotorer) vilka tystar varenda nyproducerad modell likt en dagisfröken på lässtunden.

Lösningen? Motorljud som pumpas in genom högtalarsystemet, både för elbilar och dem med förbränningsmotor. Nu kan din nya Cupra vråla som en jänkare i sportläget. När du har tröttnat finns möjligheten att återgå till komfortläget där ljudet efterliknar en symaskin eller dylikt. Dire Staits brottas nu med påhittade motorljud. Om man dessutom kör en kärra med högtalare i sätena, likt en miata, kommer upplevelsen vara hiskligt lik den framför en skärm med hörlurar på skallen.

Somliga ingenjörer nöjde sig (tack och lov) inte med fusk. De kämpar än idag med att trolla fram magiska symfonier från motorer av alla olika konfigurationer. Hämta nu ett par hörlurar och njut av ett axplock symfonier med allt från boxer-sexor till exotiska V10:or från det senaste årtiondet.

Porsche 991 GT3 (992):

Shelby GT350R:

Lexus LFA:

Ferrari F12 Berlinetta:

Pagani Huayra R:

Redaktionens naturvetare, musiker och gamer. Nyaste tillskottet till redaktionen och även den yngsta. Anser att GT-bilar är överlägsna alla andra och bränner i nuläget runt i en Audi TT från 2001.