I över 25 år har Arctic Trucks på Island gjort sig kända för att konvertera alldagliga pickisar till offroad-monster kapabla att ta sig an riktigt tuff terräng. För några år sedan testade vi en Isuzu D-Max som modifierats av företaget, och nu har man lagt vantarna på den senaste generationen av den japanska pickupen. 

Resultatet är de två Arctic Trucks-versionerna AT33 och AT35 som byggs på beställning av bolagets filial i Norge. Båda modellerna är baserade på D-Max med dubbelhytt, och siffrorna 33 och 35 kommer från ytterdiametern på däcken. Både AT33 och AT35 är alltså olika utrustningsnivåer som båda ingår i Isuzu Sveriges modellprogram för D-Max.

Den mer extrema av de två modellerna är AT35, som bjuder på 40 millimeter höjd markfrigång samt specialdäck med stor kontaktyta och möjligheten att köra med lågt lufttryck för optimalt grepp på löst underlag. Däckdimensionen är 35×12,5 R17, vilket motsvarar 315/70 R17 på mer traditionellt bilspråk, och för att klara av dessa präktiga sulor är fälgarna hela 10 tum breda. Eftersom de stora hjulen ökar spårvidden är bilen också utrustad med skärmbreddare lackade i karossfärg.

Den mildare AT33:an står som namnet antyder på 33-tumsdäck som ryms innanför bilens standardskärmar. Däckdimensionen ligger här på mer blygsamma 285/70 R17, och fälgarna är bara 8 tum breda. Markfrigången är 20 millimeter högre än standard.

Både AT33 och AT35 är utrustade med speciella sidosteg för lättare insteg och en lägre monterad dragkrok som kompenserar för den höjda fjädringen. Den som verkligen ska ut och stångas med naturens makter kan också välja till rolig extrautrustning som snorkel, difflås för framaxeln och skyddsplåtar under motor och växellåda.

Båda Arctic Trucks-versionerna av Isuzu D-Max lanseras i Sverige i slutet av månaden, med en prislapp på runt 459 900 kronor för AT33 och 599 900 kronor för AT35. I båda fallen är priserna exklusive moms, och bilarna säljs direkt av Isuzu med samma garantier som vilken D-Max som helst.

Redaktör. Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör bland annat en Saab V4 från 1974 och en Fiat 500 från 1971.