För några veckor sedan meddelade Xpeng att man kommer att inleda försäljningen av sina elbilsmodeller i Sverige. Först ut är deras Tesla-utmanare P7 som är en sedan med liknande proportioner och prestanda som Tesla Model 3. Model 3 har varit en av de bäst säljande elbilarna i Sverige och frågan är om Xpeng kommer att kunna påverka detta. Med tanke på den komponentbristen som råder för fordonsindustrin lär Xpeng ha goda möjligheter att befästa sin marknadsposition om bara klarar av att leverera bilar. 

Nu meddelar Xpeng var det första showroomet i Sverige kommer att placeras. Valet har fallit på shoppinggallerian Mall of Scandinavia som ligger belägen i Solna norr om Stockholm. En strategiskt väl genomtänkt plats eftersom huvudkonkurrenten Tesla även finns representerade i shoppinggallerian. 

Xpeng Experience Center som showroomet kommer att kallas är konceptuellt väldigt likt exempelvis Polestar Spaces. Det innebär att man kommer att kunna se och undersöka bilarna men även genomföra provkörningar. Xpeng följer trenden som flera av konkurrenterna redan hakat på och det går därför inte att beställa bilen via showroomet. Istället får man göra det via nätet och det är därför ingen återförsäljare i traditionell mening eftersom satsningen drivs av Xpeng själva.

Konkurrensen hårdnar kring elbilskunderna samtidigt som den globala komponentbristen slår hårt mot flera klassiska tillverkare. Kan det här vara den perfekta stormen som krävs för att nya aktörer ska kunna utmana den gamla jättarna på allvar? 

Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.