”Jag inbillar mig att det är som med den första månlandningen. Ingenjörerna tog sig an något de aldrig gjort förut och visste inte vad det skulle förvänta sig” – så låter det när Sven Quandt, stallchefen för Audis Dakar-satsning ska beskriva vilken utmaning det stundande Dakarrallyt innebär. Anledningen är enkel, Audi är det första märket som ska köra det berömda rallyt med en elbil, i oljelandet Saudiarabien av alla ställen. För att se hur väl bilen kan lyckas begav jag mig till Ingolstadt i Tyskland för att stifta en närmare bekantskap med Audi RS Q e-tron.

Outforskat territorium

Eftersom en elbil aldrig någonsin har tävlat i Dakarrallyt förut har en helt ny klass instiftats där Audi inför 2022 års upplaga är helt ensamma. En ny klass innebär ett nytt reglemente, något som FIA, det Internationella Bilsportförbundet, än idag, med dryga fyra veckor kvar till start, fortfarande håller på att se över. Det som har klarlagts är vikten, toppfarten, designen och lite annat byråkratiskt käbbel. Men Audi vet exempelvis fortfarande inte hur mycket hästkrafter de kommer att få pumpa ut, en siffra som i dagsläget ligger på närmare 800 hästkrafter.

0 till 100 på 12 månader

Audi har endast haft 12 månader på sig att utveckla RS Q e-tron, att jämföra med en vanlig produktionsbil från tyskarna där utvecklingsperioden är cirka 6–7 år. Övertid är bara förnamnet och det har enligt Audi Sport själva varit den största utmaningen de har ställts inför. Konceptet visades upp i januari och sedan dess har tyskarna jobbat dag och natt för att bli klara med tävlingsbilarna. Det har innefattat tester i Kazakstan, Marocko, Spanien och såklart på hemmaplan i Tyskland.

Audi må inte ha kört Dakarrallyt tidigare men de är knappast nybörjare på motorsportsfronten och i det långa loppet är målsättningen att vinna Dakarrallyt med RS Q e-tron. Drivlinan består av tre elmotorer som kommer direkt från Formel E. En är placerad på framaxeln och en på bakaxeln och däremellan finner man ingenting mekaniskt utan i stället är det mjukvaran som sammanlänkar de två drivaxlarna. Den tredje elmotorn agerar generator och drivs av en förbränningsmotor tagen direkt från Audis DTM-racingbil, RS 5 DTM. Det innebär alltså att en tvåliters motor laddar batteriet när det behövs med en effekt på uppåt 220 kilowatt, ungefär samma som man får i en snabbladdare.

Paradoxal drivlina

Audi RS Q e-tron
Motor:
2 elmotorer, en per axel, 772 hästkrafter
Kraftöverföring:
En-stegad automatlåda
Toppfart:
170 km/h
Vikt:
> 2000 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4500/2300/1950 mm

Räckvidden på el är ungefär 8–10 mil i terräng och generatorn flikar in när den behövs vilket är hela tiden i grövre terräng och stundtals när det planar ut. De längsta etapperna på årets Dakarrally är uppåt 100 mil inklusive transportsträckor. Av den anledningen har bilen en bränsletank på 300 liter (att jämföra med konkurrenternas 600 liter). Det är samma princip som tidiga BMW i3 nyttjade där en skotermotor gjorde samma sak men med betydligt mindre effekt. Det må låta paradoxalt men det innebär faktiskt en otroligt hög verkningsgrad och effektivitet.

Med andra ord är Audi RS Q e-tron inte en så renodlad elbil som man tror. Med det sagt är drivlinan elektrisk och det är endast elmotorerna som driver hjulen. Det innebär helt andra förutsättningar när man kör i terräng. På sanddyner innebär det att man har ett klart övertag då kraften är mycket lättare att modulera vilket i sin tur gör det svårare att gräva sig fast. På raka delar av banan är det dock en annan femma då elbilar vantrivs i höga hastigheter.

Utmaningarnas Mecka

De största utmaningarna som Audi Sport har ställts inför beträffar främst kylning och mjukvara. Kylningen är ett problem då antalet komponenter som måste kylas är överväldigande och det i ett klimat mer lämpat för kameler snarare än isbjörnar. Mjukvaruproblematiken grundar sig kortfattat i att RS Q e-tron har en nästintill oändlig mängd sensorer, elsystem, komponenter och massa annat som är beroende av mjukvara för att kommunicera med varandra. Det är lika invecklat som Millennieproblemen.

Pålitlighet är nyckeln till framgång

Audis Dakar-team

Mattias Ekström & Emil Bergkvist

Stéphane Peterhansel & Edouard Boulanger

Carlos Sainz Sr & Lucas Cruz

Dakarrallyts ledord är pålitlighet. ”In order to finish first, first you have to finish” (“för att kunna komma först i mål måste man först komma i mål”) är ett bekant mantra. Det gäller även Audi RS Q e-tron. Så länge Audi kommer i mål är de nöjda men resan dit är lång. Utan pålitlighet kommer man ingenvart och det har varit den viktigaste egenskapen i bilens utveckling. Efter pålitlighet är det fjädring som är av högsta prioritet, ett område där Audi har lagt enormt mycket krut.

Men det kvittar hur kapabel en racingbil är om inte förare och kartläsare är minst lika kapabla. Av den anledningen består Audis tre lag av några riktiga tungviktare. Till att börja med har vi Stéphane Peterhansel som kallas för Mr. Dakar. Han har vunnit Dakarrallyt hela 14 gånger vilket gör honom lika legendarisk inom Dakarkretsar som Jesus hos kristna. Ännu en tung puck är Carlos Sainz Sr som körde rally från 1987 till 2005 och har vunnit två världsmästerskap. Han har även vunnit Dakarrallyt tre gånger.

Audis så kallade “Dream Team”

Med delegation från Sverige

Från Sverige finns det även två racingförare, Mattias Ekström och hans kartläsare Emil Bergkvist som är det yngsta laget. De både fick prova på Dakarrallyt i fjol för att testa huruvida de kände att det var en utmaning de ville ta sig an. Mattias har kört DTM för Audi i 17 år medan 26-åringen Emil kommer från rallyvärlden. De må vara nykomlingarna i sällskapet men motivationen är nästintill bottenlös.

Har då Audi något att hänga i julgranen? Det kanske inte ser lika ljust ut som Sirius och även om tiden är knapp är vägen till mållinjen fortfarande ruskigt långt. Det kändes ändå hoppfullt hos Audi Sport även om en viss osäkerhet och skepsis märktes av.  

Motorsportens moderna månlandning?

Audi RS Q e-tron har på pappret det som krävs för att ta sig an Dakarrallyt och markera starten på ett nytt kapitel inom ökenrallyvärlden. Även om dess beroende av fossila bränslen inte går att förneka, är det ett helt nytt sätt ta sig fram i världens mest oframkomliga terräng. Lärdomarna som Audi kommer att dra från Dakarrallyt kommande år kommer att finna sin väg till framtidens elbilar från Ingolstadt, främst när det rör batteriteknik.

De har resurserna, de har bilen, de har förarna och de har rallyarvet. Men över 4000 kilometer genom Saudiarabisk öken i full kareta i en bil som utvecklats på knappt ett år mycket begärt. Det bådar gott på pappret men det finns fortfarande många lösa trådar som måste sys ihop. Men precis som månlandningen så vet man inte om det går förrän man gjort det.

Den 44:e upplagan av Dakarrallyt går av stapeln den andra januari 2022. 

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.