Kia E-Niro var ett av de tidigaste alternativen för den som ville komma långt på el till ett rimligt pris. Den håller sig fortfarande kvar i försäljningstoppen, men med fem år på nacken har det blivit dags för storsäljaren att få en ersättare. Precis som nuvarande Niro kommer den såväl i elbils- som i hybridutförande; massvis med återvunna material har stoppats i för extra hållbarhet. I galleriet nedan kan ni beskåda skapelsen.

Nya Niro visas upp på mobilitetsmässan i Seoul, som pågår från och med i dag till den 5:e december. Det är en bil vars designspråk andas både framtid och Kia, om än med en karossform som på det stora hela känns ganska konservativ.

Koncernsyskon med konstiga strålkastare:
Hyundai Tucson
Hyundai Santa Fe
Hyundai Kona

På detaljnivå råder det ingen tvekan om att det är en ny bil. Strålkastarna för tankarna till en del av koncernsyskonen på så vis att deras utformning känns en smula oklar. Därutöver har man använt sig av en hel del kontrasterande färg à la Audi R8, som i Kias fall främst är en nick till den jazziga konceptbilen Habaniro som visades upp för ett par år sedan.

Som tidigare antytts är hållbarhet ett centralt tema. Niro-exemplar som inte är av det helt eldrivna slaget ska med hjälp av navigationssystemet kunna känna av när de befinner sig i lågutsläppszoner för att automatiskt premiera eldrift. Det ska även gå att konfigurera funktionen så att bilen behandlar hemkvarteret som en sådan zon.

Lanseringen sker under nästa år, så vi får förhoppningsvis chans att provköra bilen inom en hyfsat snar framtid.

En av redaktionens italofiler, som anser att bilar som enbart är praktiska också är onödiga. Kör, eller rättare sagt har, en Lancia Flavia Berlina från 1963. Det är redaktionens äldsta bil.