I USA säljer den gigantiska pick-up:en Ford F-150 bättre än julpynt i december men här i Sverige erbjuds vi en mindre laståsna som heter Ranger. Trots att Ranger inte kommer i närheten av de försäljningssiffror som F-150 uppnår så är den marknadsledande i Europa. Den funktionella arbetsbilen fick nyligen en kosmetisk uppdatering, något som min kollega Marcus hade möjligheten att undersöka i de finska skogarna. Nu visar dock Ford upp nästa generation Ranger som har fått ett helt nytt ansikte och nya, större motoralternativ.

Nya Ranger ska ta över stafettpinnen som marknadsledare i Europa och Sverige. Ford slår på stort med en helt ny design som är 5 centimeter längre och 5 centimeter bredare än nuvarande generation. Insidan är bestyckad med en digital instrumentbräda, en stor vertikal skärm för infotainmentsystemet och nya material som ska vara mer premium än tidigare.

De utökade exteriörmåtten har gjort det möjligt för Ford att stoppa in en 3,0-liters V6 under huven som blir det mest kraftfulla motoralternativet i nya Ranger. Det kommer även att erbjudas två andra dieselsnurror som båda får en cylindervolym på 2,0 liter. Några officiella siffror är ännu inte släppta.

En rad olika ändringar har gjorts för att förbättra köregenskaperna. Längre hjulbas för bättre terrängegenskaper och omarbetade dämpare för högre komfort är några av ändringarna. Man kommer även att kunna välja mellan två fyrhjulsdriftsystem. Ena med läget som Ford kallar ”shift-on-the-fly” och ett som kallas för ”set-and-forget”. Hur de olika systemen fungerar framgår inte.

Nästa generation Ford Ranger kommer att byggas vid Fords fabriker i Thailand och Sydafrika. Orderböckerna kommer att öppna upp i slutet av 2022 och leveranser planeras till början av 2023.

Redaktör, B-fotograf och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.