Lancia Delta Integrale är en av de mest legendariska rallybilarna genom tiderna efter att den vann hela åtta olika WRC-titlar mellan 1988 och 1992, och nästa år gör modellen comeback i rallysvängen med det franska Rallycross-teamet GCK Motorsport. Bilen är en racingversion av företagets restomod Exclusiv-e Delta, och likt i gatversionen är drivlinan elektrisk

Nästa år ska nämligen alla bilar i World Rallycross Championship, eller WRX, vara eldrivna då detta rimmar bra med klassens höga krav på acceleration och låga krav på räckvidd. Närmare bestämt ska de alla drivas av samma RX1e-kitt från Kreisel Electric, med en effekt på 680 hästar och ett vridmoment på 880 newtonmeter.

Teamet – som tidigare har tävlat med Prodrive-byggda Renault-bilar – valde Lancia Delta Integrale på grund av dess status som rallylegend, men faktum är att modellen aldrig var lika framgångsrik i WRX som ute i skogen när det begav sig. Det ska således bli intressant att se om den lyckas bättre denna gång.

GCK kommer även att tillhandahålla den elektricitet som ska driva hela startfältet under nästa WRX-säsong. Elen ska komma från en kombination av förnyelsebara energikällor och tanken är att Rallycross därmed ska bli en av världens mest miljövänliga motorsporter.

Redaktör. Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör bland annat en Saab V4 från 1974 och en Fiat 500 från 1971.