Efter SP1 och SP2 kommer givetvis SP3. Namnet står för att det är den tredje “Special Project”-bilen i Icona-serien som Ferrari lanserade under 2018. Seriens två första bilar Monza SP1 “Monoposto” och Monza SP2 “Biposto” har rönt mycket uppmärksamhet och blivit populära samlarobjekt. 

Precis som med alla specialmodeller från Ferrari handlar det om en begränsad och på förhand bestämd produktionsvolym. I SP3:s fall handlar det om 599 exemplar och en prislapp norr om 20 miljoner kronor.

Självfallet är alla exemplar redan slutsålda. Ska man ha en chans att lägga vantarna på en av dem får man vända sig till diverse exklusiva bilförmedlingshemsidor där limiterade modeller brukar dyka upp med en rejäl premie kort efter lansering.

En detalj som är intressant i sammanhanget är att alla utom 100 exemplar kommer att säljas till personer som redan har köpt SP1 och SP2. Resten av bilarna är reserverade för andra Ferrari-samlare. Det är med andra ord ytterst svårt att få tag på ett exemplar.   

Precis som för föregångarna i Icona-serien är Daytona SP3 inspirerad av historiska modeller. Man skulle vid en första anblick kunna tänka sig att det handlar om modellen 365 GTB/4 som ofta brukar refereras till som Daytona men så är inte fallet utan istället är det racingbanan Daytona International Speedway som åsyftas.

Den 6 februari 1967 lyckades Ferrari knipa första, andra och tredjeplatsen med hjälp tre stycken 330 P4 under Daytonas 24-timmarslopp. Det är den modellen som ligger till grund för SP3:s design.   

Som vilken modern superbil som helst är Daytona SP3 byggd i mestadels kolfiber men formspråket har tagit inspiration från dåtiden. Flera av detaljerna är konceptbilsliknande och något man inte hittar på andra Ferrari-modeller. Det gör man däremot med motorn som hämtas från 812 Competizione.

Givetvis har ingenjörerna i Maranello finjusterat en rad olika parametrar för att få motorn att utveckla maximalt med effekt. Det gör att effektsiffran landar på 840 hästkrafter vilket är 10 hästkrafter mer än i 812 Competizione. Växellådan är även den hämtad från 812 Competzione men har optimerats för att kunna växla snabbare. 

Korsar mållinjen

Daytona SP3 är ett stycke italiensk ingenjörskonst formgiven med historiens vingslag i åtanke. Resultatet är som man kan förvänta sig alldeles enastående vilket nästan är synd då så få människor kommer att få ta del av kreationen. Vi kan dock njuta av filmen nedan som visar SP3 framföras tillsammans med sina äldre syskon på Autodromo Internazionale del Mugello under den gångna helgen. 

Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.