I samarbete med reservdelar24.se och autobutler.se

Bromsarna är bland de viktigaste komponenterna på en bil, och moderna bilar är i huvudsak utrustade med skivbromsar. Dessa består av en bromsskiva som snurrar med hjulet och bromsas genom att den kläms mellan två bromsbelägg i ett bromsok. 

Skivorna är oftast tillverkade av metall, även om vissa prestandabilar numera har keramiska bromsar. Bromsbeläggen är tillverkade i mjukare material än bromsskivan, och slits därför snabbare. De slits särskilt snabbt om du kör mycket i stan och därmed startar och stoppar oftare, varpå de kan behöva bytas ganska frekvent. Lyckligtvis är detta enkelt att göra för hobbymekanikern även utan specialverktyg, och reservdelarna är ofta billiga. Här berättar vi hur man går till väga!

Så byter du bromsbelägg

Steg 1

Börja med att lyfta bilen med en garagedomkraft, säkra den med en pallbock och plocka bort hjulet. Har du inte mutterdragare bör du lossa hjulbultarna första biten när bilen fortfarande står på marken. Lyft och jobba på ett hjul i taget.

Steg 2

Hitta sedan bromsokets två fästskruvar, plocka bort dessa och demontera oket. Skruvarna bör vara lätta att hitta, men om inte annat kan man hitta var de sitter i bilens verkstadshandbok eller genom att söka på nätet. Den hydrauliska bromsledningen i gummi behöver inte öppnas, men se till att oket inte blir hängande i den. För att vara på den säkra sidan kan man avlasta oket i fjäderbenet med en kraftig ståltråd.

Steg 3

Med oket bortplockat kan du enkelt syna bromsbeläggens skick och avgöra om de måste bytas. Detta finns det två olika metoder för. Ett sätt är att titta på de små metallflikar som beläggen oftast är utrustade med, ett annat är att helt enkelt mäta beläggens tjocklek. Om flikarna nuddar bromsskivan eller om friktionsmaterialet är under 3 millimeter tjockt ska beläggen bytas.

Steg 4

Du kan nu plocka bort bromsbeläggen som ofta hålls på plats med två små metallklämmor. Klämmorna klickas på plats utan skruvar och ska aldrig återanvändas. Du bör få med nya klämmor med dina nya bromsbelägg. Du bör även få med ett litet paket med fett att applicera på klämmorna för att de inte ska gnissla. Även om beläggen i sig är enkla att montera är klämmorna ofta lite meckigare att få på plats.

Steg 5

Du kan nu montera dina nya belägg. Du behöver troligtvis trycka bak kolven i bromsoket för att de nya beläggen ska få plats, vilket du enklast gör med en tving eller en stor polygrip. Kolven är den del av bromsoket som pressar på bromsbeläggen när du trycker på bromspedalen, och att den måste tryckas tillbaka beror på att de nya, ej slitna beläggen är tjockare än de gamla slita. Se till att trycka tillbaka kolven stadigt utan plötsliga rörelser, och var försiktig så att du inte skadar kolvens gummitätning. På vissa bilmodeller måste kolven roteras medan den skjuts tillbaka. Detta gäller bland annat bakbromsarna på vissa modeller från Volkswagen-koncernen och kräver ett specialverktyg.

Är dina ok utrustade med fler än en kolv per belägg måste dessa tryckas tillbaka tillsammans, då den ena kolven annars riskerar att ploppa ut ur oket när man trycker på det andra. Detta kan leda till stora problem, och det gäller därför att ha tålamod och vara extremt försiktig.

Du måste också vara medveten om att nivån i bromsvätskebehållaren kommer att stiga när du trycker tillbaka kolvarna, och det finns således en risk att denna blir överfull och börjar spilla bromsvätska i motorrummet. Att be en medhjälpare hålla koll på nivån i behållaren medan man trycker är således en god idé. Om nivån börjar bli för hög kan du använda en gummislang för att tappa ur överflödet. Se till att vätskenivån aldrig faller under minimistrecket på behållaren.

Steg 6

När kolven eller kolvarna är tillräckligt tillbakaskjutna och beläggen är monterade bör du kunna återmontera bromsoket utan problem. Du kan sedan återmontera hjulet, sänka ner bilen och fortsätta till nästa hjul.

Steg 7

När jobbet är klart kan du testa bromsarna på en säker plats och försäkra dig om att de fungerar korrekt. Det är av yttersta vikt att du inte riskerar din egen och dina medtrafikanters säkerhet.

Informationen ovan kommer från:

Information om bromsbelägg – reservdelar24.se

Hur man byter bromsbelägg – autobutler.se

Redaktör. Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör bland annat en Saab V4 från 1974 och en Fiat 500 från 1971.