När Porsche 718 introducerades 2016 så tog den över namnen Boxster och Cayman som naturligt blev 718 Boxster och 718 Cayman. Namnen är relativt logiska där 718 Cayman är en Coupé och 718 Boxster delar samma plattform men har tappat taket. Det finns ett flertal motoralternativ att välja mellan men nu lanserar Porsche en variant med extra chilipulver som får tillägget RS.

Den nya bilen heter med andra ord Porsche 718 Cayman GT4 RS. Bilen har en mittmonterad 4,0-liters bensinmotor med sex cylindrar som varvar till hela 9000 varv per minut. RS-tillägget betyder att den får 80 fler hästkrafter än GT4. Det innebär att GT4 RS har 500 hästkrafter och 450 newtonmeter. Vikten landar på enbart 1415 kilogram vilket resulterar i en sprint från 0 till 100 kilometer i timmen på 3,4 sekunder. Toppfarten bräcker 300-gränsen med marginal och hamnar på 315 kilometer i timmen.

RS-behandlingen av 718 Cayman har medfört att den manuella växellådan har försvunnit, kvar finns endast Porsches sjustegade dubbelkopplingslåda; PDK. Den låga vikten, som är 35 kilogram lägre än GT4, har uppnåtts genom att använda kolfiber som material för huven och i fronten. Baktill finner man en RS-specifik vinge som hjälper till med downforce och skyddsburen är tillverkad i titan.

För att bevisa att 718 Cayman GT4 RS är den råaste versionen hittills släppte Porsche ut den på Nordslingan med en varvtid på 7:04:511 som resultat. Det är 23,6 sekunder snabbare än 718 Cayman GT4 i jämförelse.

Nya 718 Cayman GT4 RS kommer att börja levereras i december i år och har ett grundpris på 1 480 000 kronor. Bilen går att konfigurera HÄR.

Redaktör, B-fotograf och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.