På den senaste Genève-salongen, 2019, visades den eldrivna konceptbilen Mark Zero upp. Bakom den sportiga skapelsen låg den schweiziska startupen Piëch Automotive, som döpts efter en av sina grundare, Anton Piëch. Ifall namnet låter bekant är han alltså son till Ferdinand Piëch, den framlidne Porsche-ättlingen tillika Volkswagen-VD:n som bland annat såg till att berika koncernens varumärkesportfölj med Bentley, Bugatti och Lamborghini. Att påstå att denne Anton har sportbilar i blodet är närmast en underdrift. Efter att pandemin slog till har det emellertid varit tyst från det schweiziska företaget, något som många av oss har tolkat som att bilen inte skulle bli mer än en dröm. Icke sa Nicke. Nu har vi fått reda på att den faktiskt ska komma, år 2024. I stället för Mark Zero ska den förresten få heta Piëch GT.

Bilens utseende påminner om alla möjliga favoriter. Överlag är det en hel del AC Cobra Daytona över den nätta karossen. Nya Nissan Z känns igen på samma sätt. Piëch GT har samma moderna men skarpa Kammback som japanen. Över baklyktorna är det lite av den smala boomerangform vi minns från Maserati 3200 GT och framlyktorna för tankarna till Aston Martin DBS Superleggera.

Också fartresurserna hör en sportbil till; de tre elmotorerna genererar 603 hästkrafter, vilket ska räcka för att skjuta iväg bilen från stillastående till 100 kilometer i timmen på under tre sekunder. Toppfarten är okänd, men den är i alla fall minst 200 knyck eftersom vi vet att den siffran ska kunna nås innan man hunnit räkna till nio.

Hur som haver lär man behöva lägga band på sig om man vill åstadkomma några grand tours, och således låta bilen leva upp till sitt modellnamn. Med ett batteri på 75 kWh och en vikt som ska understiga 1 800 kilo (men som inte lär göra det med någon marginal att tala om) når man inte jättelångt utan en kaffepaus.

Som tur är ska Piëch GT kunna laddas till 80 procent på åtta minuter – det är en bedrift som kräver optimala förhållanden. Med det i åtanke kanske det är bra att lanseringen dröjer några år.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.