Lucid Air är ett produktnamn som låter lika kinesiskt som Great Wall Coolbear (så hette på riktigt Kinas svar på Nissan Cube för tio år sedan). Namnet bärs emellertid av en bil som är lika amerikansk som Tesla, och som ser ut att kunna bli en riktigt vass utmanare till densamma. Vi har vidarebefordrat tidigare rapporter om bilens antågande och fantiserat om de prestandasiffror som har florerat. Detta eftersom siffrorna i fråga verkligen tycktes vara hämtade ur fantasin. Icke sa Nicke! De första exemplaren av Lucid Air rullade av bandet härom dagen och snart inleds kundleveranserna.

Lucid Air ser ut som en blandning mellan en Tesla Model S, en Porsche Taycan och en dammsugare. Kanske skymtar man också lite tvål i den där silhuetten. Utöver en vilja att spela på de designtrender som råder för bilar som inte förorenar luften, är det här en karossform som gör att luften knappt måste maka på sig för bilens framfart.

Förra året nåddes vi nämligen av rapporter om att Lucid Air skulle ha uppnått ett cd-värde (luftmotståndskoefficient) av ynka 0,21. Det är att jämföra med motsvarande siffra för en Tesla Model S, som är 0,24. Ihop med ett större batteri innebär det att den Lucid Air med bäst räckvidd kommer uppemot 20 mil längre än motsvarande Tesla.

Den som vill känna sig som en elektron i en snabbladdare lär också vara intresserad av att veta att en maxad Lucid Air får 1 127 hästkrafter. Det är ungefär 100 fler än i en Model S Plaid, men tro inte att det betyder att vi har en ny herre på accelerationstäppan. I det avseendet är Tesla fortsatt ohotad.

Vidare har vi ingen aning om hur det här nya bilmärket hanterar byggkvalitet. Tesla har som bekant fått brottas en hel del med den biten under årens lopp – vilket är att vänta från en helt ny tillverkare av bilar i den teknologiska utvecklingens framkant – även om det onekligen har skett förbättringar.

När Lucid Air kan tänkas komma till Sverige och hur mycket den kommer att kosta återstår att se.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.