Mercedes-Benz lyxbilsdivision Maybach är angelägna att bredda sitt utbud med en elektrisk SUV och därför lanserar man nu konceptbilen EQS. Modellen är baserad på den plattformsteknik som bland annat används till de elektriska Mercedes-modellerna EQE och EQS

Namnvalet är inte det mest pedagogiska eftersom det delas med den elektrifierade motsvarigheten till S-klass. Det är en modell som man utan att vara alltför utsvävande skulle kunna spekulera kring att Maybach vill göra en egen upplaga av framöver. Att då namnge en stor SUV-modell med samma bokstavskombination kan framstå som något förvillande.  

Maybach hävdar att modellen utgör ett paradigmskifte för varumärket som nu rör sig mot en mer modern och progressiv framtoning. I traditionsenlig Maybach-anda känns flera detaljer igen från de folkligare Mercedes-modellerna men i det här fallet har exteriören ett drastiskt förändrat designspråk. Det extravaganta designspråket gör det tydligt att modellen är ämnad för marknader där diskretion inte är ledordet när det gäller lyx. 

Den gigantiska fronten, 24-tums fälgarna och den exklusiva tvåtonslacken är det som man främst lägger märke till inledningsvis. Det kommer inte att undgå någon att man kör runt i det absolut lyxigaste som tillverkas nere i Stuttgart. De designmässiga uttrycken inkluderar även den numera välkända LED-rampen på bakstammen som blivit ett signum för Mercedes EQ-modeller. 

En Maybach köper man inte i första hand för att njuta av exteriören utan för att transportera sig på ett så lyxigt och komfortabelt sätt som möjligt. Därför är interiören och framförallt baksätet av extra betydelse vilket tydligt framkommer i Maybach EQS. Baksätet är strikt tvåsitsigt med enorma benutrymmen och all teknik man kan tänka sig. 

Eftersom modellen är en SUV är utrymmena så goda att man ska kunna ha fötterna “svävande” ovanför golvet. Det låter onekligen som att man kommer att kunna färdas som en kung i Maybachs senaste modell. På insidan har även Mercedes senaste infotainmentsystem MBUX Hyperscreen hängt med vilket bidrar till en digital upplevelse i absoluta framkant.  

Innan Maybach-modellen av EQS lanseras kommer en “vanlig” Mercedes-variant i traditionsenlig ordning att ha lanserats. Det dröjer fram till 2022 innan vi får möjlighet att lägga i Högsta Växeln för en provkörning av den framtida produktionsmodellen.  

Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.