Bilköpare verkar mer och mer beredda att överge vår gamla trotjänare förbränningsmotorn. Som ersättare tycks nästan bara ett alternativ övervägas – batterielbilen. Det finns ett fåtal vätgasbilar på marknaden, men de åtnjuter knappast samma popularitet bland bilköpare som “konventionella” elbilar gör. Till viss del kan det vara en fråga om pris; en Hyundai Nexo går till exempel loss på uppemot 900 000 kronor. Ett annat skäl skulle kunna vara att det inte anses lika coolt – det vill säga att vätgasbilen behöver sin motsvarighet till PR-maskinen Tesla Roadster. Var det någon som sa Hyundai Vision FK?

 

Här har vi konceptbilen som utgör Hyundais första steg mot en framtid i vilken vätgas är en lika självklar form av energilagring i fordon som batterier. Initiativet kallas “Hydrogen Vision 2040”. 680 hästkrafter och en 0-100 tid på under fyra sekunder ska skynda på utvecklingen.

Förutom att göra räckvidd till ett ickeproblem (i en perfekt värld där vätgasmackar faktiskt existerar, det vill säga) gynnar bränslecellsteknik sportiga bilar som Vision FK genom att en vätgastank väger avsevärt mycket mindre än ett stort batteri. Nackdelen är att bränslecellen inte kan generera el i den takt som stundtals krävs för riktigt snabb acceleration.

För att komma tillrätta med det problemet ackompanjeras bränslecellen i Vision FK av batteriteknik från Rimac, som fungerar som en buffert när föraren vill trampa plattan i mattan. Hyundais ambition är att sportbilar ska vara en naturlig del av den vätgasdrivna framtiden. Man har till och med tankar på att delta i motorsport med vätgasfordon.

Enligt företaget ska man redan år 2030 kunna tillverka bränslecellsbilar lika billigt som framtidens batteribilar. Det kan låta överambitiöst, men enligt tillverkarens bränslecellschef – Saehoon Kim – är det en rimlig prognos. Han menar att tekniken i dag bara kostar några enstaka procent av vad den gjorde för ett par decennier sedan.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.