Volkswagen står i startgroparna för att lansera en ID-modell i småbilssegmentet 2025. Nu får vi en försmak på vad det skulle kunna innebära med hjälp av konceptbilen ID. LIFE. Konceptbilen lanseras på den internationella mobilitetsmässan i München som går av stapeln i dagarna och där Högsta Växeln närvarar.

ID. LIFE är en helt eldriven crossover-modell som Volkswagen hävdar presenterar hållbarhet, digital teknik, tidlös design och innovativ interiördesign. Designen är visserligen ganska unik men proportionerna påminner något om Honda E enligt mitt personliga tycke. 

Volkswagen är noggranna med att poängtera att det handlar om en bil som är anpassad efter en ung målgrupp och deras krav samt förväntningar. Bland annat har hållbarhet och digitalisering, föga förvånande, legat i fokus.

Varför det skulle vara särskilt unika ledord inom framtidens mobilitet för för unga vet jag inte eftersom alla utom den yttersta pensionärseliten förespråkar samma sak. Något som låter desto mer spännande är ett tygtak som ska ge en cabrioletliknande upplevelse.

På insidan är det förnyelsebart för hela slanten. Klädseln är tillverkad av återvunnen PET-plast för minimal påverkan på naturen. Likaså är lacken färgsatt av återvunna träflisor som kombineras med ett biologiskt baserat härdningsmedel. Med andra ord låter den här bilen som varje miljöpartists dröm. 

På digitaliseringsfronten bjuder ID. LIFE bland annat på kamerabaserade backspeglar. Man finner även en utfällbar skärm vilket ska kunna förvandla kupén till en biosalong eller gaming-lounge. Ytterligare en detalj som sticker ut är låssystemet som är kopplat till en kamera med ansiktsigenkänning. Det är även första gången vi ser kombinationen framhjulsdrift och MEB-plattformen.

Effekten som levereras via framhjulen är 234 hästkrafter och räckvidden kommer att ligga på modesta 400 kilometer. Frågan är hur väl det står sig mot konkurrensen om fyra år. På den elektrifierade fronten konstateras det även att man kan koppla upp sig till bilens batteri med en vanlig kontakt precis som exempelvis Ioniq 5.

Med ett lågt pris på cirka 20 000 euro och en hög grad av teknisk raffinering finns alla förutsättningar på plats för att göra produktionsmodellen av ID. LIFE till en riktig storsäljare. Det dröjer dock fyra år tills dess och mycket kan hända på marknaden. Oavsett ser jag fram emot att få lägga i Högsta Växeln och genomföra en provkörning. 

Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.