Renault började redan 2012 med Zoe att pumpa ut elbilar på en storskalig nivå. Märket har som mål att 90 procent av tillverkade bilar ska vara elektriska vid 2030. Sådana ambitioner kräver stordåd varför helt nya Renault Megane endast kommer att vara eldriven. C-segmentet – som Megane tillhör – har en volym på 6 miljoner bilar och erbjuder en rad elektrifierade alternativ. Vi begav oss till Paris för en exklusiv förhandsvisning och för att ta reda på vad Renaults elektriska framtid kan komma att erbjuda.

Anor från 1996

Nya Renault Megane blir den femte i generationsledet och debuterar med den helt nya CMF-EV-plattformen som endast tillåter elektrisk drivning. Plattformen är skalbar vilket innebär att flera helt elektriska modeller i olika storleksklasser är att vänta från Renault. Den fungerar både för två- och fyrhjulsdrivning och visar att Renault inte spar på krutet när det kommer till framtida modeller.

Ny bil, samma recept

Kuriosa
218 hk / 300 Nm
47 mils räckvidd
20 mils räckvidd i 130 på motorväg
Möjlighet till snabbladdning
440 liter bagage
900 kg dragvikt

Att totalelektrifiera en så pass klassisk modell som Megane är en fråga om att normalisera just el som drivmedel. Samtidigt underminerar det hur omfattande arbetet som lagt grunden för den nya dussinbilen de facto är. Med det sagt innebär det att den femte generationen Megane i mångt och mycket ska förbli just en Megane, en modell som Renault själva beskriver som en dynamisk familjebil. Nya Megane är dock betydligt mer premiumorienterad än föregångarna. Vi fick ingen prisindikation av Renault men de har tydligen Volkswagen ID.3 i sitt sikte och kallade Megane för en ID3,5.

Google är med i matchen

De stora nyheterna utöver just drivningen är det enorma fokuset på teknologi som genomsyrar hela bilen. Infotainmentsystemet är numera Google-utvecklat (precis som i Polestar), en trend som vi stöttar till hundra procent. Det innebär att det blir en del av förarens ekosystem vilket i sin tur gör att man exempelvis kan sköta betalning av laddning direkt via bilen. Fortsättningsvis är autonom körning en nyhet för Megane, enorma skärmar i kupén och fler säkerhetssystem än i ett flygplan. Enligt Renault handlar allt om “the human experience” – fokus är således på användarvänlighet och känsla.

Renault påstår även att körglädje och användarvänlighet är enormt viktiga för nya Megane. Den nya plattformen möjliggör en lägre tyngdpunkt och prestandasiffrorna är i linje med vad man förväntar sig. Sett till utrymme är kupén genomarbetad även om baksätet är i det trängre laget och jag kan inte heller låta bli att undra hur väl infotainmentsystemets kolossala skärmar kommer att åldras. Google kommer att tillhandahålla uppdateringar i sju år framöver men vad som händer sen kunde ingen svara på.

Nya Renault Megane är tänkt att ta vara på märkets långa erfarenhet av elbilar och ta igen det som de har tappat gentemot konkurrenterna. Megane är den första modellen med Renaults nya logotyp och markerar således starten på nästa kapitel Renault, ett långt och intensivt sådant. ”Det ska vara lätt med elbil” säger Renault. Det får framtiden utvisa.

Nya Megane lanseras våren 2022.

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.