Nyligen har vi berättat om Lotus kommande modellprogram och att en av bilarna som planeras blir den oelektrifierade Emira – den sista av sitt slag. Det vi då hade att tillgå var ett fåtal skuggiga detaljbilder och en uppsjö av rykten. För ett par dagar sedan visades den upp i form av en förseriebil. Ihop med detta fick vi också ta del av fler detaljer.

Jag hade hoppats att Emira skulle erbjudas med manuell växellåda, men mer eller mindre räknat med att bli besviken. Tydligen är jag en pessimist eftersom en manuell låda kommer att erbjudas, åtminstone till en början. Man kommer också att kunna få sin Emira med en dubbelkopplingslåda eller en – hör och häpna – en konventionell automatlåda.

Se vår videorecension av Mercedes-AMG A 45 S här!

Visst låter det en smula rörigt? Anledningen till mängden alternativ är att bilen kommer att kunna fås med en av två motorer, som i sin tur förutsätter en viss växellåda. Det rör sig dels om den 3,5 liter stora kompressor-V6:an från Toyota, som gjort sig känd i Lotus Evora, dels om Mercedes-AMG:s ettriga lilla turbofyra, som vi testat i deras A 45 S.

Den sexcylindriga motorn kommer att utrusta First Edition-modellerna och kombineras med antingen manuell låda eller den hedenhösianska automatlådan. AMG-motorn fasas in senare och kombineras med samma dubbelkopplingslåda som sitter i A 45 S. Effekten ska ligga på mellan 360 och 400 hästkrafter, men vilken motor som befinner sig i vilken ände av intervallet är svårt att säga.

Se vår videorecension av Porsche Caymans taklösa syskon här!

Som ni kan se på bilderna är det här en väldigt superbilsliknande historia, men Emira är ingen konkurrent till Ferrari eller Lamborghini (om nu inte ovan angivna effektspann redan avslöjat den saken). Med en prislapp som börjar på omkring 700 tusen kronor heter rivalerna Porsche Cayman och Alpine A110. Positioneringen betyder också att Lotus har ambitionen att få lite volym i försäljningen av den här modellen.

Emira ska, inför allmänhetens ögon, ut och sträcka på benen under Goodwood Festival of Speed, som börjar i dag och pågår till på söndag.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.