Range Rover Velar PHEV provkörd

Range Rover Velar PHEV S Plug-In Hybrid (2021)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig bensinmotor + elmotor, systemeffekt 404 hk, 640 Nm
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Elektrisk räckvidd: 53 km
Vikt: 2233 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4797/1683/2041 mm
Pris: 841 900 SEK
(Testbil ca 1 002 300 SEK)

Range Rover Velar är lätt att tycka om men desto svårare att förstå sig på. Den må vara lika väldesignad som en arkitektritad villa men sett till valuta för pengarna framstår som den en skrämmande proposition. Storasyskonet Sport landar prismässigt i samma liga men är både större och mer klassisk. Därifrån är dessutom skuttet upp till stora Range Rovern inte enormt, åtminstone inte i den här prisklassen. Nåväl, Range Rover har nu beslutat sig för att modernisera Velar för att drivlinan ska matcha exteriören. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Range Rover Velar PHEV i Stockholm.

Utseendemässigt är Velar en riktig elegant skapelse som jag definitivt tror kommer att se modern ut i många år framöver. Interiört är den stora nyheten hos Velar PHEV märkets uppdaterade infotainmentsystem – men på en mindre skärm än i exempelvis nya Discovery. Utöver infotainmentsystemet är även ratten och växelväljaren uppdaterade. Men andra ord är uppdateringarna lika konservativa som det brittiska kungahuset. Med undantag av uppdateringen man finner under huven.

Den stora nyheten är alltså att Velar nu erbjuds i ett mycket eftertraktat laddhybridsutförande. Det är samma drivlina man finner i Range Rover Sport P400e och är märkets försök till att kombinera miljöpatos med brittisk lyx och flärd. Prestandamässigt kan man räkna med att komma uppåt 5 mil på ren el om vädret så tillåter och elmotorn i kombination med fossilmotorn pumpar ut över 400 hästkrafter. Många laddhybrider skyltar sannerligen med prestandasiffror som utmanar gårdagens superbilar men som i många fall inte erbjuder samma känsla som siffrorna de facto ger nys om. I Velar är så inte fallet utan den lever upp till det man kan läsa på pappret.   

På landsväg känns Velar minst lika sportig som den ser ut och trots att den väger en bit över två ton rör den sig med förvånansvärd fermitet. Man drar inte på smilbanden när man rastar den på krokiga vägar men imponeras i alla fall av dess kompetens. Egentligen är det på motorväg som Velar trivs bäst, åtminstone sett till komfort. Lyx har onekligen varit ledordet när Velar tagits fram – något som reflekteras i prislappen – och långfärdskörningar är en ren och skär fröjd trots att drivlinan egentligen är mer lämpad för urban körning. Tack vare brusreducerande teknologi är det dessutom knäpptyst inne i kupén.

Range Rover Velar PHEV P400e talar likt andra Velar-utföranden mer till hjärtat än till hjärnan. I havet av elektrifierade SUV:ar är dess trumfkort lyx, komfort och den pondus man förknippar med märket. Prislappen är dock astronomisk men jämte exempelvis motsvarande Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC eller Volvo XC60 känns den betydligt mer premium. Velar P400e erbjuder mycket prestanda och lyx i ett paket som inte nödvändigtvis ruinerar dig, förutsatt att du kan dra nytta av det faktum att den är en laddhybrid. Vetskapen att den dessutom lär hyfsat bra ifrån sig i terrängen inbringar också en känsla av trygghet. En sexcylindrig pjäs under huven i kombination med lite mer spänning hade dock inte skadat. Med det sagt erbjuder den det bästa av flera världar om image och prestige är ditt livs motto.

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Range Rover Velar P400e siktar in sig på de som vill ha renodlad lyx och komfort i ett oerhört elegant paket. Sett till prisvärdighet ligger Velar i lä men man får ändock en körupplevelse som heter duga och en enormt hög komfortnivå för stålarna. Den elektriska räckvidden på 5 mil är inte superimponerande men Range Rover har åtminstone ansträngt sig för att förbli relevanta.