Elbilar kräver att det finns ett stort batteri och det placeras vanligtvis längst ned i bilen. Just därför passar SUV:ar och andra högbyggda bilar synnerligen bra för att batterierna då enklare kan placeras under allt annat. Nu lanserar dock BMW en elbil som klassas som en coupé och den har fått namnet i4.

BMW i4 är slående lik vanliga 4-serie med sina smala fram- och baklyktor och enorma, tvådelade ”grill” framtill. I4 är en så kallad Gran Coupé vilket på BMW-språk betyder att den har fyra dörrar trots den coupé-liknande siluetten. Trots att den är lik sitt bensin- och dieseldrivna syskon så menar märket att i4 är utvecklad för att vara helt elektrisk, och elmotorerna tillverkas internt av BMW själva.

BMW menar att i4 är den första helelektriska premiumbilen i mellanklassen med kördynamik som huvudfokus. Den är med andra ord ingen tung och otymplig SUV som lutar mer än en svart skidbacke i svängarna.

Vid lanseringen kommer man att kunna välja mellan två varianter. En med lite mindre effekt och längre räckvidd, och en med fyrhjulsdrift och massa mer kraft. BMW i4 eDrive40 heter den mindre extrema av de två och den får 340 hästkrafter och 430 newtonmeter som skickas till bakhjulen. Det gör att den kan ta sig till 100 kilometer i timmen på 5,7 sekunder och ska enligt BMW ta sig 590 kilometer på en laddning. Den starkare versionen heter i4 M50 och den producerar hela 544 hästkrafter och 795 newtonmeter som fördelas på alla fyra hjul. Den gör istället 0 till 100 kilometer i timmen på 3,9 sekunder och ska kunna klara 510 kilometer på en laddning.

I4 går att beställa redan nu och kommer att lanseras senare i år. Priset för i4 eDrive40 kommer att börja på 625 000 kronor medan prislappen för i4 M50 börjar på 725 000 kronor.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.