Vindrutelösa speedster-versioner av redan extrema superbilar verkar vara på modet för tillfället, då bland annat Ferrari, Aston Martin och McLaren har lanserat dylika modeller under det senaste året. Och nu kommer det även en dekapiterad version av Mercedes-Benz AMG GT R Roadster – dock inte skapad av AMG själva.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Istället är det Mercedes-samlaren Ronald A. Bussink från Nederländerna som står bakom projektet, vilket förklarar det smått bisarra namnet BUSSINK GT R Superlegend. Produktionen planeras att endast uppgå till fem exemplar, varav alla redan är sålda.

Utöver bristen på vindruta utmärker sig GT R Superlegend främst genom sin F1-inspirerade rullbåge, döpt till Speedbow, som sträcker sig från mitten av instrumentbrädan upp till “speedster-bulorna” bakom nackstöden. I denna ryms även de lampor och sensorer som försvann med vindrutan. Bilen har även begåvats med diverse nya luftintag och kolfiberdetaljer. 

För att slippa att få ansiktet pepprat av grus och flygfän i högre farter får man med en hjälm matchad till bilens färg.

Konverteringen är utförd av racingteamet HWAAG, och BUSSINK hävdar att bilen på köpet har blivit hela 100 kg lättare. Vill man bättra på effekt till vikt-förhållandet ytterligare kan man även få motorn trimmad från 577 till 850 hästar. 

Vad kalaset kostar har man inte skyltat med, men billigt är det knappast.

Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör för tillfället en Saab V4 från 1974 och en BMW 316i från 1994.