Att Lotus, om än i mycket begränsad upplaga, snart släpper den elektriska hyperbilen Evija har knappast undgått någon. När bilen visades för knappt två år sedan visade den att märkets nya ägare, Geely, var lika målmedvetna med sitt nyförvärv som de bevisligen var när de tjackade Volvo. Sedan var det ju den detaljen att Evija ska få 2 000 hästkrafter också. Med så många elektriska fålar krävs blytungt litiumjonfoder, och lika snabbt som bilen gör 0-100 är Lotus lättviktsarv som bortblåst. De pålästa bland oss vet dock att Evija bara är först ut i en allomfattande modelluppdatering från tillverkaren i Hethel. Som för att ta en sista titt i backspegeln och slå vakt om någon form av kontinuitet i varumärkets historia, står Emira näst på tur. Den ersätter inte bara långkörarna Elise, Exige och Evora, utan blir också märkets sista renodlade bensinbil.

Det är slående hur konstigt det känns att skriva om en häftig, kommande sportbil som inte på något sätt blir elektrifierad. Sådana är tiderna. De enda sladdar man kan få med sin Emira är sådana som uppstår när vridmomentet blir bakdäcken övermäktigt – bortsett från eventuella mobilladdare.

Om drivlinealternativen vet vi inget mer än att ett antal bensinmotorer kommer att erbjudas. Förhoppningsvis är det inte för mycket att också tro på handrodda växellådor, åtminstone som alternativ. Ihop med en lätt aluminiumplattform à la Elise bådar det för ett recept som är mer klassiskt än mormors köttbullar.

Med så goda nyheter kan man väl då slå sig i backen på att de knappt kommer att bygga några, men så behöver det inte nödvändigtvis vara. Tillverkaren planerar att nå en totalproduktion på 5 000 bilar per år (från nu närmast obefintliga 1 500), och till den siffran kommer den inledningsvis nämnda Evija att bidra föga.

Volymen kommer emellertid till viss del att komma från ytterligare andra modeller. En av dem blir ett fjäderlätt elbilssamarbete med Alpine, men risken är att en alltför stor del av kakan kommer att utgöras av modeller baserade på en plattform för “lifestyle-modeller”. Var det någon som hade beställt en el-SUV från Lotus?

Den som är trött på stadsjeepar och vill veta mer om Emira ska markera den 6:e juli i kalendern. Då ska bilen visas upp i sin helhet. Några dagar senare kommer den till Goodwood för att sträcka på benen.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.