Den största Volkswagen-modellen i Sverige är Touareg men bor man i Kina finns det fler stora SUV:ar att välja på från den tyska fordonsgiganten. Tidigare har Teramont, som heter Atlas i USA, varit herren på täppan men nu får den ta ett kliv ner när den nya bjässen Talagon lanseras. Modellen visades på bilsalongen i Shanghai vilket också var den första bilsalongen sedan Corona satte stopp för diverse folkrika evenemang. 

Men vad krävs egentligen för att kunna kallas sig störst i Volkswagen-familjen? Talagon är närmare 30 centimeter längre än Touareg vilket gör att den storleksmässigt konkurrerar med BMW X7 och Mercedes GLS. Det som imponerar med Talagon är att den är konstruerad på den modulära plattformen MQB som flera betydligt mindre modeller  också bygger på. Det visar på den enorma flexibilitet tillverkarna kan uppnå med modulära plattformar. 

Drivlinemässigt bjuder inte Talagon på någonting revolutionerande utan det handlar om konventionella förbränningsmotorer i olika storlekar. Den största motorn och också den mest kraftfulla som erbjuds är en 2,5 liters V6 som levererar precis under 300 hästkrafter. Men det är inte med hjälp av avancerade drivlinor som Talagon ska konkurrera utan genom att erbjuda en nästintill privatflygsliknande interiör med möjlighet till rejäla fåtöljer för passagerarna. Talagon kommer att konkurrera i segmentet för lyxiga familjebussar vilket är ett segment som i stort sett bara finns i Kina. Det här medför att vi antagligen inte kommer att få se Talagon säljas på någon annan marknad. 

Designmässigt finns vissa likheter med Volkswagen ID.4 såväl interiört men framförallt exteriört vilket förstärker familjebusskänslan. Att såväl Teramont som Talagon bygger på MQB-plattformen borgar för att Teramont kan få ta del av vissa visuella uppdateringar som vi nu ser på Talagon, men om detta kommer att ske kan endast framtiden avgöra.

Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.