Volkswagen satsar, liksom många andra bilmärken, stenhårt på elektrifiering. För ett tag sedan började ”den nya folk-elbilen” ID.3 rulla ut på vägarna och strax därpå avslöjade Volkswagen att även en SUV skulle dyka upp. Inom kort avtäcktes ID.4 som den lite större familje-elbilen. Många suktade dock efter en fyrhjulsdriven variant och idag har en sportigare tolkning av ID.4 världspremiär; med drivning på alla fyra hjul.

På Volkswagenspråk är GTI prestandaversionen av en vanlig bensinbil och GTE en sportig tolkning av en laddhybrid. Nu introducerar märket även GTX som ska bli de sportigare versionerna av rena elbilar. Först ut är ID.4 GTX.

ID.4 GTX har två elmotorer, en bak och en fram, som tillsammans producerar 299 hästkrafter vilka skickas ner i backen via alla fyra hjul. Varför ingenjörerna inte har lyckats klämma ur ytterligare en hästkraft för att kliva över 300-gränsen är för mig oförståeligt. De 299 hästkrafterna är dock nog för att skicka den familjeanpassade SUV:en från stillastående till 100 kilometer i timmen på 6,2 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 180 kilometer i timmen.

Tillsammans med den nya GTX-versionen kommer även en uppdaterad design. Förändringarna är dock små och de mest framstående nyheterna är tre separata, diamantformade, LED-lampor i fronten och X-formade bakljus. Interiören går att göra mer färgglad än tidigare med blåa inslag och kontrasterande röda sömmar och detaljer.

Volkswagen ger oss även en snabbtitt på kommande ID.5 som än så länge är kraftigt kamouflerad och enbart en prototyp. Siluetten avslöjar dock något som liknar en SUV-coupé med formgivning som en ID.4, fast med sluttande taklinje.

Nya ID.4 GTX kommer att lanseras i Europa till sommaren. Några svenska priser har ännu inte släppts men i Tyskland börjar grundpriset på 50 415 euro eller cirka 510 000 svenska kronor.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.