Volvo orsakade för några år sedan missnöjt mutter att eka mellan bilentusiaster världen över när de spärrade toppfarten på sina bilar till 180 km/h. Vid det här laget är detta emellertid glömt bland de flesta som inte i regelbundet färdas i autobahn-hastighet, och någon nämnvärd effekt på försäljningen har inte heller märkts av.

Och kanske är det därför som Renault nu har bestämt sig för att kusten är klar att försöka sig på samma grepp, och planerar att från lanseringen av elbilen Megane-E nästa år också införa en 180-spärr. Det gäller även dotterbolaget Dacias bilar. Bakgrunden är att företaget uppskattar att en tredjedel av dödsolyckorna i trafiken är hastighetsrelaterade.

En aktiv fartbegränsare vid namnet Safety Coach finns dessutom också på ritbordet, och har som uppgift att hindra föraren från att någonsin överstiga den aktuella hastighetsbegränsningen. Även faktorer som väglag, skarpa kurvor och förarens uppmärksamhet tas med i beräkningarna.

Om Safety Coach-systemet kommer att gå att stänga av framgår ej.

Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör för tillfället en Saab V4 från 1974 och en BMW 316i från 1994.