Syskonparet Toyota GT86 och Subaru BRZ har alltid uppskattats här på redaktionen för sin kombination av ett underhållande chassi och bakhjulsdrift till ett måttligt pris. Och nu har de två märkena återigen slagit sina kloka huvuden ihop och skapat en ny generation. Dessvärre kommer dock endast Toyota-versionen att leta sig till Europa – nu med namnet GR86 för att knyta an med de två andra Gazoo Racing-utvecklade modellerna GR Supra och GR Yaris.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Designmässigt påminner nya GR86 väldigt mycket om sin föregångare, men har fått ett lite modernare utseende och renare linjer. Detsamma gäller inredningen, som bland annat har begåvats med kantigare former och en större MMI-skärm. De yttre dimensionerna har trevligt nog hållits på samma modesta nivå som tidigare, medan vikten har ökat med 50 kg.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Drivlinans konfiguration är även den bekant från föregående generation. Det handlar fortfarande om en boxerfyra utan överladdning – den här gången på 2,4 istället för 2,0 liter. Varvstoppet ligger på 7 000 rpm, effekten på 235 hk och vridet på 250 Nm. Kraften skickas genom en sexväxlad manuell låda till den diffbromsförsedda bakaxeln. Resultatet är en 0-100-tid på 6,3 sek. En automatlåda finns att tillgå för de som inte fattar poängen med bilen. 

Tyvärr har man varken tillkännagivit priser eller lanseringsdatum för denna ultimata övning i evolution snarare än revolution, men ryktet säger att nya Toyota GR86 planeras att göra debut på våra vägar runt årsskiftet.

Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör för tillfället en Saab V4 från 1974 och en BMW 316i från 1994.