Toyota-koncernen har på senare tid kritiserats för att ha halkat efter i elektrifieringskapplöpningen men nu kommer ett av de första tecknena på att de har flera bilar i pipelinen. Det är Toyotas premiumbilsvarumärke Lexus som släpper konceptbilen LF-Z Electrified som ger en föraning om vad som komma skall. Än så länge har Lexus ett flertal hybrider i sin produktportfölj men enbart en bil som drivs helt på el men nu kommer UX 300e som den heter att få sällskap. Det kommer dock att dröja till 2025 innan en bil som liknar LF-Z Electrified sätts i produktion. 

Men redan nu kan Lexus meddela att de kommer att lansera flera elbilar på en ny plattform tillägnad elbilar. De kommande bilarna kommer att hämta inspiration från den konceptbil som nu visas upp. Men under tiden vi väntar på Lexus första dedikerade elbilsplattform kommer tio nya modeller att lanseras som på något sätt är elektrifierade. Det är nödvändigt då Lexus uttalat att hälften av företagets sålda bilar ska vara elektrifierade 2025. 

LF-Z Electrified ger en föraning om hur Lexus elektrifierade modellutbud kommer att se ut. Sett till de tekniska specifikationerna ser det sannerligen ut som en mycket lovande kreation. Sprinten till hundra kommer att gå på cirka tre sekunder och det 90 kWh stora batteriet räcker till 60 mils räckvidd. Frågan är hur de här siffrorna kommer att stå sig mot konkurrenterna om fyra år? Drivlinan bjuder i alla fall på det nya fyrhjulsdriftssystemet Direct4 och både styrning och gas kontrolleras helt elektroniskt. 

Med konceptbilen LF-Z Electrified passar Lexus på att introducera en ny typ interiör som de namngett Tazuna. Tazuna är ett japanskt begrepp som beskriver förhållandet mellan ryttare och häst. Egentligen innebär det inget revolutionerande överhuvudtaget utan interiören ser ut som vilken futuristisk konceptbil som helst. I vilket fall så är det spännande att det är allt fler elbilsalternativ på väg ut på marknaden även om väntan blir lång för att få se en produktionsklar variant. 

Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.