Enzo Ferrari ska ha sagt att aerodynamik är för folk som inte kan bygga motorer. Luftmotståndets vetenskap var därmed inget för den mannen, som sägs ligga bakom citatet, ”Non vendo auto. Vendo motori.”. Helst skulle de förresten ha 12 cylindrar. Endast ganska sent i sitt liv tillät han byggandet av åttacylindriga Ferrari-bilar, och de V6-hybrider som nu tycks vara på gång hade aldrig fått se dagens ljus på den andra sidan av hans frånfälle. Det senaste i utvecklingen borde nästan kunna väcka gubben Enzo från de döda; Ferrari ska bli ett elbilsmärke.

Vi snackar alltså inte om att de ska göra sin första elbil, utan om att de helt ska sluta bygga förbränningsmotorer, och det senast år 2025. Nu förbannar ni säkert EU och tänker att det är deras utsläppskrav som markerar slutet för Ferrari som vi känner det, men icke. Små tillverkare omfattas faktiskt inte av samma regelverk som personbilsjättarna.

Förklaringen finns i stället att finna i ägandeskapet – både vad gäller V6-motorer och elbilsförändringen. Sedan ett par år tillbaka styrs Ferrari nämligen av högstbjudande på New York-börsen i stället för Fiat-koncernen, som köpte märket av dess grundare. Det betyder att pengar måste in nu, och helst i går.

För att lyckas med detta måste man bygga varumärke, men inte på ett så långsiktigt vis att man inte genast kan kapitalisera på det. För att så göra sätter man örat mot marken och rättar sig efter rådande trender, vilket i dag uppenbarligen är elbilar. Droppen som fick bägaren att rinna över är enligt Ferraris pressmeddelande en studie från Wharton, där man mätt olika varumärkens popularitet genom att se hur ofta de nämndes i förra årets alla engelskspråkiga hiphop-låtar från signade artister.

I bilkategorin blev det en jordskredsseger för Tesla, och andraplatsen kneps av Land Rover. Med anledning av det sistnämnda överväger man också att lansera ännu en SUV, utöver den omtalade Purosangue, som likt Porsches Macan kommer att vara en storlek mindre (fast givetvis helt eldriven). För att inte uppfattas som hycklare kommer man från och med nästa säsong dessutom inte att ställa upp i Formel 1 utan satsa helhjärtat på Formel E.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.