Elektrifierade småbilar blir alltmer populära i stadsmiljöer för att på ett smidigt sätt kunna ta sig runt men de ger även möjligheten till att kunna parkera i de minsta fickorna. Men något som är allmänt känt gällande småbilar är att de oftast är bestyckade med motorer i storleken av en ärta. Det hade man dock hoppats att den tyska biloptimeringsfirman Brabus skulle kunna råda bot på. Men de som hoppas på sådana stordåd får se sig besvikna av den behandlingen som Brabus gett Smarten som ligger till grund för den nya modellen 92R. 

Det var under förra hösten som Brabus lanserade sin senaste kreation med namnet Rocket 900. Tio exemplar gjordes av superbilen med 900 hästkrafter och 1250 newtonmeter. Nu är det alltså dags för ännu en lansering om än i ett desto mer modest format. Prestandamässigt framstår en jämförelse mellan 92R och Rocket 900 som att jämföra Møllehøj (Danmarks högsta punkt) med Mount Everest. Den lilla krabaten är visserligen miljömässigt korrekt i och med eldriften men prestandamässigt tar sprinten till 100 kilometer i timmen oändliga 10,9 sekunder och du kan inte ens bli av med körkortet på svenska motorvägar. Precis som med toppfarten och accelerationen är räckvidden inget att hänga i granen då du hade behövt ta inte mindre än fyra laddpauser för att klara av transporten mellan sveriges två största städer. 

Denna gång kommer de tillverka fem gånger fler exemplar än vad Rocket 900 byggdes i. Modellen bygger på Smart EQ Fortwo som säljs i nio olika kulörer men Brabus 92R kommer endast att erbjudas i svart så om du önskar en annan färg får du själv dra fram lackeringssprutan. Den kommer också att utsmyckas med nya sidokjolar och en speciell diffusor samt med röda detaljer för att göra det exteriöra intrycket lite extra spektakulärt.

Invändigt bjuds det på lite mer färg då vi finner röda lädersäten samt kontrasterande rödfärgade detaljer på diverse ställen. Brabus har gjort en del uppdateringar på insidan, bland annat finner vi en ny växelspak, nya pedaler samt golvmattor. Chassimässigt har bilen bestyckats med ett sportigare dito utvecklat av Brabus. För att kunna ändra karaktären på bilen har även en så kallad “driving fun switch” med fyra olika körlägen installerats. 

Prislappen för en Brabus 92R är betydligt mycket större än bilen, den ligger på 46 284 euro vilket ungefär motsvarar 470 000 svenska kronor. Med enbart 50 tillverkade exemplar lär det inte bli en vanlig syn på vägarna även om en och annan oljeshejk säkerligen slår till på ett exemplar.  

Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.