Här ser ni nya Kia EV6, märkets första modell dedikerad helt till batteridrift och det första steget i planen att lansera elva nya modeller under de kommande fem åren.

EV6 bygger likt sitt nyligen lanserade syskon Ioniq 5 på Hyundai Groups nya elbils-plattform E-GMP, och drivs därmed av ett 800-voltssystem. Detta medför en rad fördelar som lägre vikt och snabbare laddtider (med rätt laddare går man från 10% till 80% på bara 18 minuter). Likt Ioniq 5 kan bilen också användas som en gigantisk 230-volts powerbank, och driva allt från en laptop till en borrmaskin.

Detta bildspel kräver JavaScript.

I Sverige erbjuds tre motoralternativ, samtliga med ett batteri på 77,4 kWh. Längst kommer man i den tvåhjulsdrivna basmodellen med en räckvidd på 51 mil och en effekt på 229 hk. Väljer man modellen GT Line får man fyrhjulsdrift och 325 hk. Toppmodellen GT bjuder på hela 584 hk och 740 Nm, vilket medför en 0-100-tid på 3,5 sek och en toppfart på 260 km/h. EV6 har en dragvikt på 1600 kg vilket är ovanligt högt för en elbil.

Exteriört är framtoningen betydligt mer sportig än Ioniq 5, med en låg taklinje, aggressiv front och ett LED-bakljus som bildar en liten ducktail-spoiler genom att gå i en båge över bakluckan.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Även interiört är designen sportigare, med en hög mittkonsol, neongröna detaljer och djupt skålade stolar. Instrumentbrädan domineras av två böjda skärmar på 12 tum vardera, varav en agerar instrumenthus, medan den andra sköter MMI-systemet och navigationen. Likt i Ioniq 5 är golvet helt platt, vilket gör gott för innerutrymmena. För extra miljöpoäng innehåller framsätena återvunnen plast motsvarande 111 PET-flaskor.

Den tvåhjulsdrivna instegsversionen av Kia EV6 kostar 569 900 kr, medan fyrhjulsdrivna GT Line går loss på 674 700 kr. För prestandamodellen GT ligger priset på 749 600 kr. Bilen går att förboka online från och med idag (30:e mars 2021), och leveranserna väntas att dra igång senare i år.

Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör för tillfället en Saab V4 från 1974 och en BMW 316i från 1994.