Det kan tyckas att vi biljournalister ofta går lite väl hårt åt Tesla. Vi har trots allt dem att tacka för att hela industrin nu på allvar börjar överge tanken av att samhället för evigt skulle vara beroende av fossila drivmedel. När det kommer till deras domän – elbilar – är det dessutom bara Tesla, som tack vare flest år på marknaden och en tydlig plan, kan stoltsera med att erbjuda ett någorlunda rimligt alternativ till bilar med förbränningsmotor. Laddnätverket är överlägset. Det som förtjänar kritik är när man levererar bilar som är allt annat än billiga, och de ändå byggs med diverse material som lämpar sig bättre på mejerihyllan än i bilar, dras med ojämna panelglapp samt, på tal om karosspaneler, släpper ifrån sig sådana som är av glas.

I oktober förra året kunde vi berätta om att en bara några timmar gammal Tesla Model Y förlorat sitt glastak till vinden på motorvägen. Beviset kom i form av en några sekunder kort video, som laddades upp på Reddit och visade den till synes taklösa bilen inifrån under en motorvägsfärd. På grund av avslöjandets format avfärdades det av många som försök till kursmanipulation; om ändå Tesla kunde vara lika hängivna kvalitetskontroll som deras anhängare är allt som osar av Elons musk.

Sedan i mars har Inside EVs rapporterat om hela sex gånger då en av de bakre sidorutorna spontant krossatsTesla Model 3. Den senaste incidenten liknade den ovan nämnda takhändelsen genom att den krossade rutan, som hölls ihop av mörktonad plastfilm, ramlade ur bilen och landade framför andra bilister på motorvägen. Till råga på allt påstår bilägaren dessutom att Tesla-verkstaden inledningsvis försökte skylla den uppenbara kvalitetsbristen på andra faktorer.

Ironiskt nog var bilens Sentry Mode, systemet som filmar bilens omgivning för att dokumentera eventuella vandaler och stökiga medtrafikanter, behjälpligt för att visa att bilägaren inte gjort något fel. Hela artikeln från Inside EVs finns att läsa här.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.