Efter otaliga rykten, smygfoton och teasers är den till slut här; 992-generationen av Porsche 911 GT3 – sportbilen som i flera generationer har lett sitt segment vad gäller respons och prestanda.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Exteriört är bilen märkbart mer aggressiv än sin föregångare, med den nya topphängda vingen som sin mest iögonfallande detalj. Denna är för övrigt manuellt justerbar i fyra lägen och levererar upp till 160% mer downforce än föregående generation. För den som är lite mer diskret lagd kommer det även att erbjudas en Touring-version utan vinge.

Under skalet hittar vi en 4,0-liters boxersexa som varvar till 9 000 varv och har lånats från en 911 Cup-bil med endast smärre förändringar. Effekten ligger på 510 hk och vridmomentet på 469 Nm. Detta sörjer för en 0-100-tid på 3,4 sek och en toppfart på 320 km/h. 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Växellådan är som standard den 7-stegade PDK-lådan från den förra generationen – den 8-växlade varianten som nu sitter i Carrera- och Turbo-modellerna ansågs för tung – men den som vill kan även välja en 6-växlad manuell dito.

På pappret kan dessa förändringar verka ganska små jämfört med föregående generation, men varvtiderna talar sitt klara språk. Nya GT3 varvade Nürburgring på bara 6 minuter och 59,927 sek – hela 13 sek snabbare än förra GT3 och till och med 6 sek snabbare än gamla GT3 RS.

Nya Porsche 911 GT3 har ett grundpris på drygt €152 000 (drygt 1,5 miljoner SEK) och leveranserna väntas komma igång i maj.

Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör för tillfället en Saab V4 från 1974 och en BMW 316i från 1994.