Orden budget och lyxig, är det två ord som går att kombinera? Tydligen, eftersom Nissan som är kända för att vara ett märke med en lägre prislapp nu slagit på stort och skapat en oslipad diamant med betydligt tyngre prislapp. I helgen var Högsta Växeln på plats och spanade in framtidshoppet och det vi skådade såg mycket lovande ut. Ariya blir helt klart starten på ett nytt kapitel för det Japanska märket.  

Modellnamnet avslöjar direkt att modellen kommer att bli Nissans nya kronjuvel. Japanerna har döpt underbarnet till Nissan Airya, ett namn med en elegant klang och som dessutom betyder “den ädla”. Att gå från att vara ett budgetmärke till att lansera en dyrare och exklusivare modell är alltid vågat och något som inte alltid är förknippat med succé. Diskussioner kring prissättningen kommer att bli ett faktum om Nissan inte lyckas övertyga med premiumkänsla och konkurrenskraftig prestanda. Vi kan inte nämna något om prestandan då vi inte ens fått starta bilen men utifrån den tekniska datan vi fått ta del av och det första intryck Ariya levererade kan vi konstatera att manegen är krattad för en succé. 

Nissan Ariya kombinerar element från några av Nissans mest succéartade modeller. Det handlar om elbilen Leaf, crossovern Qashqai och sportbilen GTR, allt för att forma något alldeles exceptionellt. Till utseende är den överlag elegant med skulpterade former men fronten skapar dessvärre associationer till en mindre estetiskt tilltalande variant av Mercedes EQCs front. Ställd mot huvudkonkurrenterna Volkswagen ID.4 och Škoda Enyaq bjuder Ariya på mer utmanande former och ett designspråk som inte går att finna hos någon annan tillverkare. 

Interiört fortsätter det eleganta intrycket där instrumentbrädan är avskalad med en stor skärm, antalet knappar har hållits på en minimal nivå och allt är mycket välkomponerat. Nissan hävdar att interiören ska påminna om en cafélounge vilket kanske är att ta i lite men det går att förstå intentionen. Mittkonsolen är justerbar och har bestyckats med ett träliknande material och subtila knappar. För att ytterligare förstärka det exklusiva intrycket och samtidigt göra kopplingen till hemlandet Japan tydligt har interiören utsmyckats med diskreta inslag av Kumikomönster. Bagageutrymmet varierar mellan 415 och 468 liter beroende på om fyrhjulsdrift väljs till eller inte och är delbart 60/40. 

Nissan Ariya kommer med fyra olika drivlinor och erbjuds med såväl två- och fyrhjulsdrift. Prestandan varierar stort mellan de olika varianterna och den klenaste levererar låga 36 mil i räckvidd medans den räckviddsmässigt vassaste klarar av, avsevärt mer konkurrenskraftiga 50 mil. Prestandamodellen med fyrhjulsdrift klarar av 0-100 på 5,1 sekunder vilket faktiskt är snabbare än Porsche Taycan i sin långsammaste utgåva. 

Med Ariya har Nissan möjligheten att åter ta tillbaka marknadsandelar som man förlorat när Leaf inte hållit konkurrensen stången. Helhetspaketet är attraktivt men motståndet är stenhårt och prisnivån på 500-700 000 kronor är hög. Vi längtar till en framtida provkörning där vi kan lägga i Högsta Växeln och fälla den avgörande domen.  

Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.