Nedan följer ett axplock av de mest framträdande bilnyheterna från den gångna veckan. Klicka dig gärna vidare genom de olika länkarna för ytterligare information.

Världspremiär för Audi e-tron GT

En konceptuell prototyp av Audis nya eldrivna GT-bil visades för första gången upp under andra hälften av 2018 i Los Angeles. Nu ställer man äntligen ut den produktionsfärdiga modellen i det offentliga rummet. Rent visuellt liknar bilen en blandning av R8 och A5, eller en mer muskulös Taycan för den delen, och med 598 hästkrafter i RS-utförande gör den onekligen skäl för sin sport-orienterade modellbeteckning. Mer om det kan du läsa här.

Alfa Romeo, Lancia och DS går in i ett partnerskap

Att FCA och PSA hädanefter gemensamt refereras till som Stellantis är känt sedan länge. I dagarna gjordes det emellertid också tydligt vad sammanslagningen de två emellan i praktiken kan innebära för de olika tillverkare som rymmer inom företagsgruppen. Det står nämligen klart att Alfa Romeo, DS och Lancia framöver kommer att dela utvecklingskostnader och således samutveckla en rad olika modeller. Vad resultatet blir återstår att se, men mer information kring saken i fråga finner du här.

omslagsbild med loggor

Redaktionen tar sig an DFSK

Att den kinesiska bilindustrin är på frammarsch råder det ingen tvekan om. Trots det har ingen renodlad kinesisk bil hittills funnits att tillgå på den svenska marknaden, fram tills nu det vill säga. DFSK har genom generalagenten Drivee i Växjö tågat in i vårt avlånga land. Med sig för att bryta ny mark har de två biogashybrider och en elbil. Läs mer om våra första intryck av modellerna här.

Micro visar upp en ny prototyp

Är du en av alla bilkonsumenter som anser att Fiat 500 är överflödigt stor? Troligtvis inte, men om så är fallet kanske en Microlino är rätt val för dig. I dagarna visade schweiziska Micro upp en uppdaterad prototyp av deras Isetta-inspirerade miniatyr-elbil som redan i september förväntas sättas i produktion. Räckvidden i topputförande sägs vara cirka 20 mil, och mot bakgrund av prisbilden kan konkurrensen antas vara bland annat Citroën Ami One. Intresserad? Klicka i sådant fall här

Roush lanserar en uppumpad Ford Mustang med 775 hästkrafter

Amerikanska trimbolaget Roush visade nyligen upp en steroidpumpad variant av Fords legendariska muskelbil. För cirka 25 000 dollar, utöver bilens försäljningspris, ges du en Mustang med hela 775 hästkrafter och 908 newtonmeter vrid, något som bland annat följer av en uppgraderad kompressor och ett nytt avgassystem. Läs mer om det här.  

  

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.