Automobili Pininfarina utvecklar just nu superbilen Battista. Den är en helelektrisk GT-bil som märket kallar för en ”hyper-GT”. Än så länge är den en konceptbil under utveckling som med hjälp av den före detta F1-föraren Nick Heidfeld för första gången körs runt en bana vid ett utvecklingscenter i Nardò, Italien.

Bilen i fråga är som tidigare nämnt en elbil med en, i mina ögon, förtjusande design. Att den producerar 1900 hästkrafter och 2300 newtonmeter gör inte saken sämre. Kraften fördelas till alla fyra hjul och det ska enligt tillverkaren resultera i en 0 till 300-tid på cirka 12 sekunder.

Testföraren Nick Heidfeld berättar att Battista testkörs runt banan med cirka 80 procent av den kraft som finns tillgänglig. Han fortsätter med att beskriva körupplevelsen och menar att bilen känns som att den hör hemma på banan trots att den i första hand är menad att vara en GT och inte ett banmonster. Avslutningsvis säger han att prototypmodellen av Battista har överstigit hans förväntningar och att den inte liknar något annat han tidigare upplevt. Ett väl godkänt betyg med andra ord.

Högsta Växeln var även på plats första gången Pininfarina Battista visades upp i Sverige. För att läsa mer om det, klicka HÄR.

Redaktör, B-fotograf och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.