Vem är världens bästa racerförare? Frågan är svårbesvarad, eftersom det finns nästan lika många slags racerbilar som det finns biltävlingar. För att närma sig ett svar bestämde sig därför Fredrik Johnsson och Michèle Mouton år 1988 för att skapa evenemanget Race of Champions – en utslagsturnering för världens främsta förare inom två- och fyrhjulig motorsport i alla dess former. Genom att alla får köra samma bilar på samma banor, är tanken att kraftmätningen enbart ska reflektera kvaliteten på förarna. För att ta hem titeln år 2022 är den januarifrusna Bottenviken – närmare bestämt vid Pite havsbad – den bana som måste bemästras i finalen.

Precis som att vi här i Sverige måste klara av risktvåan innan vi får något körkort, är det alltså halkbana som gäller för att man i fortsättningen ska få titulera sig världens bästa racerförare. Det är sannolikt till rallyförarnas fördel.

Utöver att förutsättningarna för de olika förarna ska vara desamma, definieras Race of Champions av att publiken ska kunna se hela tävlingen. Det betyder att stora arenor som Stade de France och Wembley Stadium många gånger har varit skådeplats åt evenemanget. Även om dessa utan problem kan inrymma en fotbollsplan, blir det gärna lite väl tight för att fullfjädrade racerbilar ska kunna sträcka på benen.

förare och bil race of champions 2022
Under maskerna döljer sig utan tvekan rejäla leenden.

Arrangörerna bakom Race of Champions är därför glada att isen utanför Piteå är som en enorm, vit målarduk, på vilken de kan ploga upp en riktigt spektakulär bana. Hur man ska göra banan synlig för mängder av publik framgår emellertid inte. Med tanke på att virussituationen kanske fortfarande kommer att vara en försvårande faktor – och att sträng kyla garanterat kommer att råda – kanske man planerar för en i huvudsak digital tillställning.

Det betyder alltså att man kanske inte kommer att få besöka banan i egenskap av åskådare, men besöksmöjligheter kommer ändå att finnas. Genom att banan dras på en frusen havsvik i stället för på någon tillfälligt bokad arena finns nämligen möjligheten att låta den ligga kvar under hela vintersäsongen. Planen är därför att erbjuda Race of Champions-körupplevelser till både företag och privatpersoner. Det låter åtminstone i mina öron mer lockande än att stå och frysa tårna av mig medan proffsen gör upp på isen.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.