För oss som älskar udda äldre bilar är Citroën SM bland det häftigaste som finns. Med sin strömlinjeformade kaross, hydropneumatiska fjädring och Maserati V6:a var den tänkt att vara det ultimata sättet att snabbt och komfortabelt färdas mellan Paris och Rivieran.

Bilen på bilderna har emellertid lämnat allt vad heter GT-egenskaper bakom sig. Den är nämligen byggd av Citroën-mekanikern Jerry Hathaway med ett enda mål i sikte; en hög toppfart. Målet var att nå 200 MPH (knappt 322 km/h) i saltöken vid Bonneville i Nevada, vilket bilen utrustad med två turboaggregat också gjorde år 1985. Som mest kom bilen upp i hela 206,446 MPH (drygt 332 km/h) med Jerrys fru Sylvia bakom ratten.

Med de modifikationer som krävdes för att uppnå denna fart passade bilen föga förvånande inte längre särskilt bra på allmän väg, och Jerry konverterade således en matchande SM till pickup för att använda som dragbil. En matchande trailer konstruerades också – även denna med Citroëns höjdjusterbara hydropneumatiska fjädring för att underlätta lastning och lossning.

Hela ekipaget är nu ute till auktion hos Gooding & Co i Arizona och inkluderat är inte bara bilarna och släpet, utan även ett soffbord byggt av en reservmotor samt en av Sylvias gamla racingoveraller. Klubban väntas falla någonstans mellan ett- och tvåhundratusen dollar.

Du kan läsa mer om Citroën SM här

Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör för tillfället en Saab V4 från 1974 och en BMW 316i från 1994.