Att producera världens snabbaste produktionsbil på 80-talet var en dröm för Aston Martin. Modellen hette Bulldog och med en distinkt kilform inspirerad av Lagonda skulle världen tas med storm. Drömmen om originalitet och hastighet gick i kras men nu gör de återigen ett försök efter 40 år med Darren Turner bakom spakarna. Frågan är om detta kommer att gå vägen eller om denna dröm var menad att läggas på hyllan när det inte gick vägen första gången? 

När man hör ordet Bulldog tänker man på en värsting, en muskelknutte, något stort och starkt. Med det kilformade utseende och den turbomatade mittmotor-V8an på 600 hästkrafter som Aston Martins Bulldog är bestyckad med kan man inte säga något annat än att det är ett extremt fordon. Bulldog såg ljuset i början på 1980 och planen var att den skulle kunna göra minst 320 kilometer i timmen och ge modellen titeln “världens snabbaste produktionsbil”. Projektet blev dessvärre för dyrt och man fick kasta in handduken, något som många hängde läpp för då man var nära målet redan under de första testerna. Det byggdes endast ett exemplar av bilen och efter det tog drömmen slut, trodde man. 

Det var under år 2020 som Classic Motor Cars (CMC) presenterade att de fått uppdraget att renovera det enda exemplaret av Bulldog. Det är allmänt känt att CMC har gjort det omöjliga och lyckats återställa bilar som ansetts vara oräddbara. Nu håller vi tummarna för att detta även gäller Aston Martins Bulldog. Arbetet att återställa prototypen är beräknat att ta 18 månader och det är Richard Gauntletts (son till Aston Martins före detta styrelseordförande) som som ska övervaka renoveringen. 

Darren Turner, Aston Martins fabriksförare, kommer att sitta i värstingen när testerna ska köras, något som han säger sig vara mycket glad över. Det är lång tid kvar innan vi ser en återställd Bulldog men vi ser fram emot att se om den klarar av att slå den gamla rekordnoteringen eller om projektet ännu en gång kommer att förpassas till malpåsen. 

Se videon nedan:

Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.