Stellantis. Det må låta som en planet i en dålig Star Wars-parodi, men det är i själva verket namnet på den nya bilkoncernen som är på väg att bildas genom sammanslagningen av FCA och PSA. Affären har varit på tapeten ganska länge vid det här laget, men först nu har man tagit fram ett förslag som godkänts av båda koncernernas aktieägare.

Resultatet blir en biltillverkare med hela 14 märken under samma tak, med en produktionskapacitet på 8,7 miljoner bilar om året – fortfarande lägre än Volkswagen, Toyota eller Renault-Nissan. Framför allt väntas man också spara runt 5 miljarder dollar om året i utvecklingskostnader. Ryktena säger att dessa besparingar delvis kommer att utgöras av nedläggning av vissa modeller eller kanske rentav vissa märken. 

Affären väntas formellt att vara klar lördagen den 16:e januari, med introduktion av Stellantis på börserna i Paris, Milano och New York måndagen den 18:e januari. VD-posten kommer att fyllas av PSA:s sittande VD Carlos Tavares, medan FCA:s VD Mike Manley kommer att ha hand om koncernens verksamhet i USA.

Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör för tillfället en Saab V4 från 1974 och en BMW 316i från 1994.