Mercedes visade i dagarna upp nya Maybach S-klass och säkerställer således att man är i stånd att kapitalisera på den växande efterfrågan av superlyxbilar, kanske framförallt i marknader såsom Kina och Ryssland. Däribland gör man exempelvis nya Bentley Flying Spur sällskap – se vår videorecension om britternas flaggskeppsmodell här.

Likt tidigare modeller kan bilen fås i tvåtonslack, något som troligtvis också kostar en mindre förmögenhet. Att lackera bilen utgör nämligen en veckas jobb, och involverar otaliga komplexa processer för att garantera ett perfekt resultat. Till och med de områden vilka senare kommer att täckas av diverse karosseridetaljer målas enligt samma standard – mer tyskt än så blir det inte. De färgkombinationer vilka är tillgängliga är: Kalahari gold och Rubelite red; Mojave silver och Emerald green; och Obsidian black och Diamond white.

I övrigt skiljer sig Maybach-versionen från ”vanliga” S-klass utvändigt genom dess vertikalt designade grill med influenser från Vision 6-konceptet, den kromade ”fenan” som löper centralt över motorhuven, specialdesignade c-pelare, och bredare bakdörrar. Likaså är modellen fullsmetad med Maybach-märkning – man vill trots allt inte misstas för en alldaglig Merca-ägare. Den har också begåvats med ytterligare 18 centimeter längdmässigt jämte en S-klass med lång hjulbas, något som innebär att baksätesutrymmet växer markant. 

Bilen har emellertid inte enbart utrustats med större utrymmen. Invändigt finner vi exempelvis ett sofistikerat ljudreduceringssystem som eliminerar oönskat oväsen utifrån, medan stolarna går att få utrustade med elektriskt manövrerade benstöd med inbyggd massagefunktion – en optimal sovplats med andra ord, särskilt som ryggstödet går att fälla bakåt i typ all oändlighet, något som gäller både fram- och baksätesraden. En bil av dess klass kommer självklart med otaliga lyxfinesser och funktioner, och det kan ni läsa mer om i detalj här.

Vad finner vi då under huven? Inte helt oväntat kommer modellen i plug-in-hybrid-utförande med en 3,0 liter stor sexa som tillsammans med elmotorn pumpar ut totalt 503 hästkrafter. De mer konservativt präglade bilköparna föredrar emellertid troligtvis den 6,0 liter stora V12:an med dubbelturbo och 603 hästkrafter, alternativt den mindre V8-motorn med 496 hästar. Priserna är ännu inte spikade, men räkna med att behöva punga ut ett par miljoner i varje fall.

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.