För 18 månader sedan introducerades världen för Ferraris första laddhybrid, SF90 Stradale. Med sina totalt 986 hästkrafter och 800 Nm vrid är den också märkets mest kraftfulla och snabbaste gatbil någonsin – i varje fall om du kommit ihåg att ladda elmotorerna. Så sent som igår presenterade italienarna en Spider-version av modellen, med risk för att framkalla ångerkänslor bland tidigare köpare.

Under skalet hittar vi samma hybriddrivlina som är att finna i coupé-varianten, liksom prestandasiffrorna är mer eller mindre identiska. 0–100 km/h matchas på 2,5 sekunder, varefter bilen fortsätter att galoppera till en maxfart à 340 km/h. Det enda området på vilket Spidern är långsammare är 0–200 km/h, vilket avklaras på 7 sekunder – att jämföra med 6,7 sekunder i en Stradale. Det kan i sammanhanget betraktas som en betydelselös prestandaförlust, samtidigt som exteriördesignen i det mesta delas med ”vanliga” SF90, något som också innebär att aerodynamiken är likvärdig. Det är de facto svårt att urskilja de två när det elektriskt kontrollerade aluminiumtaket är utfällt. Jag vet i varje fall vilken modell som för mig står högst i kurs, nämligen den som bäst lämpar sig i ett soldränkt Italien. Om de lyckliga köparna ändock oroas över den extra vikt som följer av taklösningen, kan jag rekommendera tillvalspaketet Assetto Fiorano – ett kolfiber- och titaniumkit, med vilket bilen endast väger 100 kg mer än coupé-modellen.

SF90 Spider har tre körlägen: Electric, Hybrid, och 4WD Hybrid. I fullfjädrad eldrift rullar bilen i cirka 26 km, givet att dess förare inte kör likt någon som äger en Ferrari, vilket är att betrakta som osannolikt. Å andra sidan är den i elläge fartbegränsad till 135 km/h – kanske är det en rimlig pendlingsbil ändå? Nog om det, det här är ju en bil som är gjord för att köras, och det snabbt.

De som har pengar till övers kan inom kort förbeställa en bil, vilken sedan planeras att levereras under andra kvartalet 2021. Priserna i Italien motsvarar cirka 4,8 miljoner kronor.

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.