I dessa tider duggar elbilsnyheterna tätt, och de nya tillskotten faller i allt större utsträckning in i förhållandevis överkomliga segment. När det kommer till batteribilar har allt emellertid ett pris som, om det inte uttrycks i pengar, kommer till uttryck i form av storleksbrist. Familjer som måste kompromissa med storlek för att ha råd med en elbil från första början, tenderar därför att kompromissa med hela elbilskonceptet och i stället köpa en konventionellt driven bil. I och med ID.4 har Volkswagen tänkt råda bot på det. Jag har pratat med vår egen Marcus Berggren, som rapporterat från sitt möte med den nya modellen i Volkswagens visningslokal i Stockholm.

ID.4 kommer precis som sitt småsyskon ID.3 att tillverkas i Zwickau, vara bakhjulsdriven och inledningsvis erbjudas i utförandet 1st. Egentligen finns det två 1st-alternativ, där den dyrare kallas 1st Max och är mer välutrustad. Priserna är 514 900 respektive 614 900 kronor.

Det kanske ändå låter som en kompromiss av monetärt slag, men spekulanter får då hålla i åtanke att de får göra avdrag för klimatbonus samt att de kan sänka kostnaden för drivmedel avsevärt genom laddning hemmavid. Det sistnämnda är trots allt det knep som fått varannan Tesla-farsas kalkyl att såväl gå ihop som gå hem hos deras bättre hälft.

Storleksmässigt är ID.4 ungefär jämförbar med en Volkswagen Tiguan, i alla fall utvändigt. Volkswagens filosofi är här densamma som för ID.3, vilket betyder att passagerarutrymmet har växt med hjälp av klyftig planering, snarare än ett större skal. Bagageutrymmet är likvärdigt med det i Tiguan i det fall att denna har baksätesraden i sitt bakersta läge.

Till min stora förtjusning meddelade Marcus att interiören håller högre klass än i småsyskonet ID.3. Den Tesla Model 3-inspirerade estetiken fungerar verkligen inte utan material av lyxigare snitt – även om man uppenbarligen kan komma undan med byggkvalitet i stil med en Happy Meal-leksak. Likförbannat verkar dock inte knapparna ha gjort någon klassresa, utan utgörs fortsatt av Volkswagens touch-varianter, vilka är undermåliga nog att kunna driva självaste Dalai lama till vansinne.

Interiören i Volkswagen ID 4
Interiören påminner visuellt om den i ID.3, men ska vara mer påkostad. Touch-knapparna hänger tyvärr med.

Med sådan risk för vredesutbrott är det i varje fall skönt att ID.4, till skillnad från ID.3, verkar vara vänligt inställd till sin omgivning. ID.3:s dubbla A-stolpar gör nämligen allt i sin makt för att dölja reflexlösa fotgängare och lyktbefriade cyklister; det kanske är en sorts hämndaktion mot alla omdömeslösa galningar, som sedan tidernas begynnelse ägnat sig åt att slänga sig ut i vägbanan utan eftertanke. Tillbaka till bilen.

ID.4 får till en början samma motor som ID.3 1st, vilket betyder 204 hästkrafter och 310 newtonmeter. Batterikapaciteten är dock som standard 77 kilowattimmar i stället för 58, som i den mindre bilen. För det första lär det behövas i en fullfjädrad familje-SUV, och för det andra innebär det i stadsjeepens fall inte att mittensätet bak offras, som i ID.3 Tour. Resultatet blir en teoretisk räckvidd på 520 kilometer, vilket är tio mil över motsvarande siffra för ID.3 1st.

Framöver kommer det att komma varianter med mindre batterier och motorstyrka, men också en tvåmotorig, fyrhjulsdriven skrytmodell. Snart behöver alla barnfamiljer som går i tankar på ny bil kompromissa betydligt mindre. Vi är övertygade om att ID.4 kommer att sälja som smör – eller kanske till och med som trendigt vegansmör.

Här kan du själv utforska nya ID.4!

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.