Att få en viss tid i rampljuset är fantastiskt, men är det alltid värt att sukta efter mer? I detta fall var svaret nej. Den svenska biltillverkaren Lusitano Cars har nu försatts i konkurs efter ett försök att få Indigo 3000 att bli trendig igen, något som resulterat i en flopp. 

Det var i slutet av 2014 som nyheten om att JC Indigo 3000 åter skulle få se ljuset kom men denna gång i ett mer modernt utförande. Bakom projektet stod den västsvenska bilförsäljaren von Braun Sports Cars som vanligtvis säljer exklusiva bilar. Men de verkade dock vara lika kluvna kring namnet som ett par nyblivna föräldrar då de ändrade namnet hela tre gånger, det var till sist namnet Lusitano 3000R som fastande. Under sensommaren 2017 lämnade dock von Braun Sports Cars projektet och lilla Lusitano föräldralös. 

Bilen liknar den bil som Jösse Car tog fram på 1990-talet men med betydligt mer avancerad teknik. Det är en roadster med en rak treliterssexa som med hjälp av turbo når uppemot dryga 307 hästkrafter, växellådan är manuell, femväxlad och driver på bakhjulen. Den är 4,25 meter lång och väger cirka 1,4 ton, något som gör att den klarar av sprinten till 100 km/h på 4,4 sekunder. 

Det var i slutet på sommaren som leveranserna av modellen påbörjades och ingångspriset var runt en miljon svenska kronor. Tyvärr har det nu framkommit uppgifter som indikerar att Lusitano Cars AB har försatts i konkurs. Återvändandet till rampljuset blev inte riktigt vad man tänkt sig och det är något som tydligt visas i de finansiella siffrorna. År 2015 låg förlusten på 0,6 miljoner kronor och i fjol hade den posten ökats till ett minus på 8,3 miljoner kronor, en radikal försämring. 

Hur det kommer att gå för bolaget i framtiden är det bara tiden som kan avgöra. De kanske kan bli uppköpta och deras dröm om rampljuset åter kan få nytt hopp eller så var detta ett tragiskt slut på boken om en svensk lågvolymstillverkare, vi får helt enkelt vänta och se. 

Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.