Bentley Motors har under dess första 100 år som företag etablerat sig som ett av världens mest attraktiva varumärke vad gäller lyx- och sportbilar. Under gårdagen höll man en digital presskonferens i syfte att offentliggöra de framtidsplaner som inom företaget skisseras inför nästkommande sekel. Fokus ligger, inte helt oväntat, på hållbarhet – faktum är att man i mångt och mycket uteslutet babblade om miljöfrågor. Centralt är att man inom de närmaste åren planerar att ta steget in i elbilsmarknaden för att gradvis fasa ut förbränningsmotorerna. De exklusiva Mulliner-bilarna kommer i det avseendet att utgöra en central roll för Bentley i egenskap av experimentellt varumärke som går i bräschen för grön produktion.

Nästkommande år planerar britterna att lansera två nya plug in-hybrider – en av de två är med största sannolikhet en uppdaterad version av Bentayga – och så snart som 2023 kommer samtliga modeller att göras tillgängliga i PHEV-utförande. Den första helelektrifierade bilen dröjer emellertid till 2025. Det stora målet för tillverkaren är att uteslutet erbjuda hybrid- och elbilar innan 2026, varefter även hybriderna kommer att fasas ut innan 2030. Det innebär alltså att livet närmar sig sitt slut för Bentleys legendariska W12-motor, till alla bilentusiasters stora förtret.

Man är förvisso sena till festen, men visionen är att bli den ledande aktören inom hållbar lyx i bilvärlden. Den nyfunna strategin omfattar, utöver en rockad i modellutbudet, en helomställning vad gäller produktutvecklingsprocesser, liksom produktionen kommer att ses över i syfte att göra företaget koldioxidneutralt inom 10 år – ett delmål är exempelvis att bli plastneutrala. Nåväl, nog om det. Huruvida Bentley kan befästa sin dominans även inom elbilssegmentet återstår att se, men det råder i varje fall ingen brist på optimism.

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.