När vi i samband med elbilstester står och jonglerar med sladdar vid någon laddstation, kommer det ofta förbi människor och ställer frågor. Folk är nyfikna på batteribilar, och med rätta; beroende på hur man räknar kan de anses vara mer miljövänliga än konventionella bilar – men framförallt är de dökul att köra. Skälet att ingen av dem slagit till på någon elbil är helt enkelt räckviddsångest, vilket jag verkligen förstår (i anslutning till elbilslån dras jag själv alltid med frekventa mardrömmar om motorstopp under en tid). Michelin vill nu dra sitt strå till stacken, genom att lansera nya E.Primacy, som inte bara kan stoltsera med att vara koldioxidneutral produktionsledet utan också med förbättrad elbilsräckvidd.

Närmre bestämt ska man kunna komma upp till sju procent längre på en laddning. Effektivitetsvinsten bibehålls givetvis även om bilen man sätter däcken på skulle vara, låt säga bensindriven, och i Michelins egna tester har de lyckats spara 2,1 centiliter per mil med den utgående generationens Golf 1,5 TSI. Den eldrivna testbilen var motsvarande E-Golf.

Gillar man matte och vet att en bensin-Golf av ovan beskrivet snitt drar dryga halvlitern per mil, kan man konstatera att den procentuella effektivitetsvinsten bara är en bråkdel av den som gäller elbilen. Därmed blottas förbränningsmotorns akilleshäl – den låga verkningsgraden – samtidigt som jag börjar undra varför jag sitter och nördar ner mig i sådana detaljer i en artikel på Högsta Växeln.

Nåväl, en av de lösningar som möjliggjort det minskade rullmotståndet är att Michelin har gjort däcksidorna mindre benägna att generera värme på bekostnad av rörelseenergi. Däckets insida har utrustats med teknologi som jag inte förstår mig på, och på utsidan har man tagit till grepp för bibehållet…grepp.

Exakt hur väl E.Primacy presterar på vägen hoppas vi få erfara så småningom. Däcket släpps på marknaden till våren, men är inte i första hand avsett för originalmontering. Möjligheten att testa det ligger således lite utanför vår domän.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.