Volkswagen Golf säljer som lösgodis under påskveckan och har gjort det ända sedan den lanserades. Detta har lett till att vi har fått ta del av en rad olika prestandaversioner av modellen för att även de med en högerfot av bly ska fatta intresse för bilen. Den starkaste versionen av Golf heter Golf R och nu är en helt ny generation här.

Volkswagen släppte nyligen GTI Clubsport med hela 300 hästkrafter, så att Golf R skulle få mer än det för att skapa ett gap i prestanda mellan de två versionerna var knappast oväntat. Nu är det officiellt att nya Golf R får 320 hästkrafter och 420 newtonmeter. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda och 0 till 100 kilometer i timmen ska kunna avklaras på 4,7 sekunder. Märket meddelar även att toppfarten är begränsad till 250 knyck men att det går att välja till ett ”R-Performance”-paket som höjer toppfarten till 270 kilometer i timmen. Paketet inkluderar också en större takspoiler och ytterligare två körlägen; Nürburgring och Drift. Det senare läget innebär, som namnet antyder, att föraren ska kunna sladda bilen.

Utseendemässigt syns detaljer som den nya R-logotypen, en LED-list mellan ljusen framtill, aggressivare front med större luftintag och naturligtvis fyra utblås bak. Det går att välja till ett avgassystem från Akrapovič som utlovas förbättra ljudet markant. På insidan finner man en dedikerad R-knapp på ratten för snabb åtkomst till de olika körlägena.

Några svenska priser är ännu inte presenterade, men föregående generation kostade från cirka 400 000 kronor så att det landar någonstans runt det är inte helt otänkbart.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.