Under årets upplaga av Goodwood-festivalen, vilken av naturliga skäl sänds digitalt, avslöjade Ford idag att reinkarnationen av legendariska Mach 1 kommer till Europa, något som är helt nytt för modellserien.

Bilen är bestyckad med jänkarnas 5,0-liters V8-motor, vilken i det här fallet producerar hela 460 hästkrafter, och kraftöverföringen kalibreras genom en sexväxlad manuell låda från TREMEC – densamma som går att hitta i Shelby GT350 – med varvtalsmatchning och dedikerad oljekylning för högre prestanda. I övrigt levereras Mach 1 med ett gäng aerodynamiska uppgraderingar jämte Mustang GT, varav den retroinspirerade fronten är den mest uppseendeväckande.

Innanför karossen finner vi ett sofistikerat stötdämparsystem från Magneride som anpassar dämpningen i realtid enligt det vägförhållande man befinner sig på, medan styvare framfjädring och krängningshämmare gör sitt för att hålla bilen i schack. Resultat sägs vara den mest exakta styrningen bland alla europeiska Mustang-modeller. Ännu är inga prestandasiffror offentliggjorda, men Ford själva menar att det är den snabbaste serieproducerade Mustangen i Europa någonsin vad gäller bankörning.

Designmässigt pryds exteriören av djärva ränder, likt originalet från 60- och 70-talet, och kunderna ges möjligheten att beställa bilen i åtta olika färgkombinationer. Interiören å andra sidan är i det närmaste identisk med de som går att finna i övriga Mustang-bilar. Den som närmare vill utforska nya Mach 1 kan göra så genom Fords nya interaktiva onlineapplikation, vilken nås här (länk). Modellen har Sverigepremiär under 2021, och mer information gällande priser förväntas kommuniceras inom kort.

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.